ΠΟΣΕΕΠΕΑ: «Πολλές σχολικές μονάδες, δεν εξασφαλίζουν τα απαραίτητα μέτρα που προβλέπονται». Αυτό ανέφερα τα μέλη του Δ.Σ σε συνάντηση με τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
Την Τρίτη 3/11/2020 πραγματοποιήθηκε πολύωρη συνάντηση, στο Υπουργείο Παιδείας, κλιμακίου του Δ. Σ. της ΠΟΣΕΕΠΕΑ με τον κ. Ιωάννη Ζυμβρακάκη, Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, μετά από αίτημα της ΠΟΣΕΕΠΕΑ σε κλίμα ανοιχτού, γόνιμου και εποικοδομητικού διαλόγου.
Από την ΠΟΣΕΕΠΕΑ παραβρέθηκαν η πρόεδρος κα. Γεωργία Μπουλμέτη και η αντιπρόεδρος κα. Σοφία Γεωργακάκου, τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα που προβλέπονται γι΄ αυτό και ήταν ολιγομελής η παρουσία του Δ.Σ..
Εκφράσαμε στον κ. Ζυμβρακάκη τα θερμά μας συγχαρητήρια για τη θέση του και τα νέα του καθήκοντα στο «τιμόνι» της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και τις ευχαριστίες μας για την άμεση ανταπόκριση του στο αίτημά μας για συνάντηση.
Ως προς τα θέματα που τέθηκαν και συζητήθηκαν σας ενημερώνουμε για τα εξής:
1.Εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών και οικογενειών από το ΕΕΠ ΕΒΠ (Σχολικές δομές και ΚΕΣΥ), αναγκαιότητα διευκρινιστικών οδηγιών:
Ενημερώσαμε για το έργο της ΠΟΣΕΕΠΕΑ και του επιστημονικού οργάνου της του ΙΜΕΓΕΕ κατά την περίοδο αναστολής των σχολικών μονάδων για την εξ αποστάσεως υποστήριξη σχολείων, μαθητών και οικογενειών, την αναγκαιότητα συμμετοχής όλων των κλάδων ΕΕΠ ΕΒΠ καθώς και τις δυσκολίες οργάνωσης και εφαρμογής που υπήρξαν και διαφάνηκαν έντονα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς σχετικά με τις άδειες ευπαθών ομάδων λόγω covid.
Ο κ. Ζυμβρακάκης μας απάντησε ότι πρέπει να έχουν ρόλο όλες οι ειδικότητες του ΕΕΠ και το ΕΒΠ στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση- υποστήριξη. Δεσμευτήκαμε ότι θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε στενά για την παραγωγή χρήσιμου υλικού και ζητήσαμε να δοθούν από τη διεύθυνση Ε. Α. Ε. πρόσθετες διευκρινίσεις ως προς τη συμμετοχή και το ρόλο του ΕΕΠ ΕΒΠ για αυτό το ζήτημα.
2.ΣΜΕΑΕ και συνθήκες λειτουργίας σχετικά με τη μη υποχρεωτικότητα της μάσκας στους μαθητές και τη μετακίνησή τους στα λεωφορεία, λόγω πανδημίας.
Ενημερώσαμε για τις συνθήκες που επικρατούν σε πολλές σχολικές μονάδες, οι οποίες λόγω κτιριακών δυσχερειών δεν εξασφαλίζουν τα απαραίτητα μέτρα που προβλέπονται, για τις μετακινήσεις των μαθητών με ταξί, τα οποία μεταφέρουν και τέσσερις μαθητές ανά ταξί και για τα σχολικά λεωφορεία με τα οποία μετακινούνται μαθητές των ΣΜΕΑΕ, χωρίς να προβλέπονται διαφορετικά μέτραγια τη χωρητικότητα των λεωφορείων συνυπολογίζοντας τον παράγοντα της μη χρήσης μάσκας από συγκεκριμένους μαθητές και των δυσκολιών στην τήρηση των κανόνων.
Η διαπίστωσή μας είναι ότι τα μέτρα είναι οριζόντια για τα σχολεία γενικής και ειδικής εκπαίδευσης, ενώ υπάρχουν πολλές διαφοροποιήσεις και ζητήσαμε να εφαρμοστούν εξειδικευμένα μέτρα για τις ΣΜΕΑΕ. Επίσης ενημερώσαμε ότι στη Θεσσαλονίκη που ανέστειλαν τη λειτουργία τους τα λύκεια δεν συμπεριλήφθηκαν και τα ΕΕΕΕΚ παρόλο που οι μαθητές τους ανήκουν στα ηλικιακά όρια των μαθητών του λυκείου.
Ο κ. Ζυμβρακάκης μας ενημέρωσε ότι έγινε σημαντική προσπάθεια από το υπουργείο και τη Διεύθυνση Ε.Α.Ε για να συμπεριληφθεί στην ΚΥΑ (Αριθμ. Δ1α/Γ.Π.οικ. 69543/ 31-10-20) η πρόβλεψη του Άρθρου 21, Μέτρα προστασίας κατά τη μετακίνηση των μαθητών για την αύξηση των δρομολογίων των λεωφορείων που μεταφέρουν μαθητές με αναπηρία λόγω της δυσκολίας αυτών στη χρήση μάσκας, καθώς και να εγκρίνεται νέο δρομολόγιο κατά απόλυτη προτεραιότητα από τις αρμόδιες υπηρεσίες των οικείων Περιφερειακών Ενοτήτων.
Ο ίδιος συνέστησε ότι οι διευθυντές πρέπει να φροντίσουν να ενεργοποιήσουν το εδάφιο της απόφασης και να ζητήσουν νέα δρομολόγια ανάλογα με τις ανάγκες των σχολικών μονάδων.
Ως προς την εφαρμογή εξειδικευμένων μέτρων απάντησε ότι δε γνωρίζουμε πώς θα διαμορφωθούν οι συνθήκες λόγω της πανδημίας προκειμένου να παρθούν μέτρα για το καλύτερο δυνατό για τους μαθητές και τα σχολεία.
3.Σοβαρά κτιριακά θέματα σε ΣΜΕΑΕ και ΚΕΣΥ – Αναγκαιότητα λειτουργίας των ιδρυμένων ΣΜΕΑΕ για τα οποία δεν έχει επιλυθεί το ζήτημα στέγασής τους
Ενημερώσαμε με παραδείγματα για τα σοβαρά κτιριακά προβλήματα των ΣΜΕΑΕ και ΚΕΣΥ, σύμφωνα με το υπόμνημα του ΣΕΕΠΕΑ Αττικής και τις προσθήκες αυτού καθώς και τη γνωστοποίηση αναφορών του ΣΕΕΠΕΑ ΑΜΘ για το 1ο Ειδικό Δημοτικό
Ξάνθης και τονίσαμε την αναγκαιότητα παρέμβασης της Διεύθυνσης Ε.Α.Ε. για την εξεύρεση λύσεων.
Ο κ. Ζυμβρακάκης μας απάντησε ότι ενώ γνωρίζουμε τα κτιριακά ζητήματα αφορούν τις
Περιφέρειες και τους ΟΤΑ, σε επίπεδο ενημέρωσης θα υπάρξει συνεργασία με τους υπεύθυνους για να τονιστεί η αδήριτη αναγκαιότητα ότι οι εκπαιδευτικές δομές θα πρέπει να είναι οι ενδεδειγμένες για τη φοίτηση και την υποστήριξη των μαθητών.
4.Ενημέρωση για την επιμόρφωση ψυχολόγων ΚΕΣΥ για τα ψυχομετρικά εργαλεία
Ο κ. Ζυμβρακάκης μας ενημέρωσε ότι από τη διεύθυνση Ε.Α.Ε. κατατέθηκε αίτημαγια την προμήθεια σε ψυχομετρικά εργαλεία, εκτός τωνΚΕΣΥ πανελλαδικά και των 13 επιτροπές ΔΕΔΑ με τα αντίστοιχα εργαλεία. Το πρόγραμμα για την προμήθεια των ΚΕΣΥ έχει δρομολογηθεί για να ξεκινήσει με την αρχή του νέου χρόνου και θα περιλαμβάνει: 1. Προμήθεια ψυχομετρικών εργαλείων και τα αναλώσιμά τους (WAIS, WISC, WPPSI), 2. Επιμόρφωση 266 ψυχολόγων που εργάζονται στα ΚΕΣΥ( μόνιμων και αναπληρωτών).
Καταθέσαμε το αίτημα της ΠΟΣΕΕΠΕΑ για επιμόρφωση στα ψυχομετρικά εργαλεία, όχι μόνο όσων εργάζονται στα ΚΕΣΥ αλλά και επί του συνόλου των εργαζόμενων ψυχολόγων και ειδικά των μονίμων, οι οποίοι επιθυμούν να επιμορφωθούν, όπως για παράδειγμα πολλοί νεοδιόριστοι ψυχολόγοιοι οποίοι εργάζονταν επί σειρά ετών στα ΚΕΣΥ και τώρα βρίσκονται σε ΣΜΕΑΕ λόγω αποκλεισμού θέσεων διορισμού στα ΚΕΣΥ. Επίσης τονίσαμε την αναγκαιότητα προμήθειας και επιμόρφωσης κι άλλων κλάδων ΕΕΠ σε εργαλεία.
Ο κ. Ζυμβρακάκης μας απάντησε ότι το τεχνικό δελτίο της πράξης υλοποίησης του προγράμματος είναι συγκεκριμένο και ότι δεν μπορεί να τροποποιηθεί γι αυτό και αφορά τους εργαζόμενους ψυχολόγους των ΚΕΣΥ κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά και ότι το αίτημά μας μπορούν να το διερευνήσουν σε μια επόμενη φάση.
5.Ενημέρωση για το νέο πρόγραμμα ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών
Ο κ. Ζυμβρακάκης μας ενημέρωσε ότι στο άμεσο προσεχές διάστημα αναμένεται η κοινή Υπουργική Απόφαση για τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που θα περιλαμβάνει την κατανομή των θέσεων Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών ανά ομάδα σχολικών μονάδων καθώς ολοκληρώθηκε από πλευρά Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης η πρόταση κατανομής και μέσα στον Νοέμβριο θα ολοκληρωθούν οι προσλήψεις.Πρόκειται για 1900 θέσεις ψυχολόγων και 900 θέσεις κοινωνικών λειτουργών, θέσεις που ευελπιστούμε να καλυφθούν στο σύνολό τους σε σχέση με τους εναπομείναντες στους πίνακες των συγκεκριμένων κλάδων.
Από πλευράς μας δηλώσαμε ότι θεωρούμε σημαντικό το συγκεκριμένο πρόγραμμα, τονίσαμε την πρόταση μας προκειμένου να υπάρχει στοχευμένη υποστήριξη της γενικής εκπαίδευσης από όλους τους κλάδους ΕΕΠ ΕΒΠ, όπως πχ στη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση.
Επίσης τονίσαμε ότι η αρχική ανάγκη ύπαρξης αυτού του προγράμματος, όπως είχε δηλωθεί και από την υφυπουργό πριν από την έναρξη της πανδημίας και με αφορμή περιστατικά βίας στα σχολεία, ο σχεδιασμός του εν λόγω προγράμματος ήταν σε σχέση με την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό. Παρόλο που αυτή τη στιγμή κατανοούμε την προτεραιότητα λόγω covidτης κρίσιμης κατάστασης, ευελπιστούμε ότι θα υπάρχει συνέχεια του προγράμματος και στα επόμενα χρόνια.
6.Ωράριο σχολικών νοσηλευτών και ΕΒΠ στη γενική (διαφορές ανάμεσα στο ΦΕΚ ωραρίου και καθηκοντολογίου)
Ενημερώσαμε για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τόσο οι συνάδελφοι σχολικοί νοσηλευτές, ειδικά στη δευτεροβάθμια γενική εκπαίδευση, οι οποίοι καλούνται να ξεπεράσουν ακόμα και το εξάωρο εργασιακό τους ωράριο λόγω των επτάωρων διδακτικών προγραμμάτων των μαθητών που υποστηρίζουν, ενώ ακόμα και τα κενά που ενδεχομένως μπορούν να βάλουν στο πρόγραμμά τους από τη στιγμή που το υποστηρικτικό τους ωράριο είναι 25 ώρες, δεν εφαρμόζονται στην πράξη από τη στιγμή που καλούνται να προσφέρουν το έργο τους ανά πάσα στιγμή και συνολικά για όλους τους μαθητές, εκτός εκείνων που υποστηρίζουν.
Το ίδιο και το ΕΒΠ που ενώ προβλέπεται από το ΦΕΚ ωραρίου ότι οι 30 ώρες αντιστοιχούν σε διδακτικές, αυτό δεν το αποδέχονται πολλοί διευθυντές, ενώ σε πολλά γενικά σχολεία ακόμα και το διάλειμμα των 15 λεπτών δεν είναι δεδομένο για κάποιους συναδέλφους.
7.Αναπάντητο ερώτημα ΠΟΣΕΕΠΕΑ σχετικά με τους μαθητές για τους οποίους δεν έχει εγκριθεί υποστήριξη από σχολικό νοσηλευτή από τη διεύθυνση Ε. Α. Ε.
Πληροφορήσαμε τον κ. Ζυμβρακάκη για τις δυσκολίες που έχουν προκύψει σχετικά με τη χορήγηση φαρμάκων σε μη υποστηριζόμενους μαθητές, το αναπάντητο ερώτημα του τι θεωρούμε πρώτες βοήθειες μέσα στο σχολικό χώρο καθώς και για τις ενέργειες της ΠΟΣΕΕΠΕΑ γι αυτό. Η πρότασή μας είναι ότι θα πρέπει να προβλέπεται, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η έγκριση κι άλλης παράλληλης στήριξης πχ. Αν ένας μαθητής υποστηρίζεται από εκπαιδευτικό Ε.Α. κι έχεικαι άλλες ανάγκες να μπορεί να υποστηρίζεται από σχ. Νοσηλευτή ή ΕΒΠ.
Ο κ. Ζυμβρακάκης έλαβε υπόψη του την ενημέρωση και απάντησε ότι θεωρεί ότι το θέμα της παράλληλης στήριξης θα πρέπει να εξεταστεί συνολικά.
8.Ερωτήματα σχετικά με το καθηκοντολόγιο του ΕΒΠ και τη μη δυνατότητα αναβάθμισης του κλάδου
Από πλευράς ΠΟΣΕΕΠΕΑ ενημερώσαμε για όλο το ιστορικό διεκδικήσεων σχετικά με την αναβάθμιση του ΕΒΠ, την άνιση μεταχείριση σε σχέση με αντίστοιχους κλάδους εκπαιδευτικών με τα ίδια πτυχία που ανήκουν σε κλάδους ΤΕ, τη μη δυνατότητα απόκτησης παιδαγωγικής επάρκειας παρόλο που απασχολούν τους μαθητές και μέσα στη σχολική τάξη, ασκώντας βοηθητικά εκπαιδευτικά καθήκοντα κ.α. Δεσμευτήκαμε να επανέλθουμε επιστάμενα για το ζήτημα αυτό, καθώς θεωρούμε ότι πολλά από τα θέματα που τέθηκαν δε θα μπορούσαν να απαντηθούνσε μία πρώτη συνάντηση.
9.ΕΔΕΑΥ: Οδοιπορικά, αναγκαιότητα ανασύστασης για το τρέχον έτος σε συγκεκριμένα ΣΔΕΥ (Υπάρχουν ΕΔΕΑΥ που υποστηρίζουν πάνω από 6 σχολεία, τα οποία δε συστεγάζονται)
Ζητήσαμε να διερευνηθεί το ζήτημα της εξασφάλισηςοδοιπορικών των ΕΔΕΑΥ για μικρότερες χιλιομετρικές αποστάσεις από αυτές που προβλέπονταικαθώς οι συνάδελφοι υφίστανται σοβαρή οικονομική επιβάρυνση.
Ο κ. Ζυμβρακάκης δεσμεύτηκε να το διερευνήσει καθώς όπως μας είπε το ίδιο πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπίσουν και οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί του νέου προγράμματος.
Δεσμευτήκαμε από την πλευρά μας ότι θα είμαστε αρωγοί στο έργο και στις προσπάθειες της Διεύθυνσης Ε.Α.Ε. για την ενταξιακή εκπαίδευση μέσα από τη συμβολή των ρόλων των κλάδωνΕΕΠ ΕΒΠ. Θεωρούμε ότι μέσα από τη συγκεκριμένη συνάντηση δόθηκε η ευκαιρία να συζητηθούνπολύ σημαντικά ζητήματα για την Ομοσπονδία, τα οποία σαφώς δε θα μπορούσαν να επιλυθούν σε μία πρώτη επικοινωνία.