Εξοικονομώ – Αυτονομώ: Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΝ στο διάστημα 2011 – 2019 εκδόθηκαν συνολικά 1.815.232 Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης.
Εξοικονομώ – Αυτονομώ: Υποψήφια για το πρόγραμμα το 96% των κτιρίων
Το 96% των κτιρίων ανά την Ελλάδα κατατάσσονται στις χαμηλότερες, από την άποψη της ενεργειακής απόδοσης, κατηγορίες σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας από τις ενεργειακές επιθεωρήσεις που έγιναν κατά την 8ετία 2011 – 2019. Κατά συνέπεια, το σύνολο σχεδόν του κτιριακού αποθέματος της χώρας είναι επιλέξιμο για ένταξη στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» που θα ξεκινήσει να «τρέχει» ανά Περιφέρεια από τις 30 Νοεμβρίου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΝ στο διάστημα 2011 – 2019 εκδόθηκαν συνολικά 1.815.232 Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης, η μεγάλη πλειονότητα των οποίων (62,02%) κατατάσσεται στην ενεργειακή κατηγορία Ε-Η, το 34,49% στη Γ-Δ και μόλις το 2,9% στην Α-Β.
Η ίδια εικόνα προκύπτει από τα στατιστικά που αφορούν αποκλειστικά τις κατοικίες, τις οποίες αφορά το νέο πρόγραμμα (για κτίρια επαγγελματικών χρήσεων καθώς και για κτίρια του Δημοσίου θα ακολουθήσουν άλλες προκηρύξεις προγραμμάτων από το ΥΠΕΝ). Δηλαδή το 95% – 96% των ενεργειακών πιστοποιητικών που εκδόθηκαν για διαμερίσματα και μονοκατοικίες εντάσσονται στις κατηγορίες Γ-Δ και Ε-Η.
Υπενθυμίζεται ότι στο νέο πρόγραμμα, μετά τη διεύρυνση των κριτηρίων για την υπαγωγή στο νέο πρόγραμμα, πλέον μπορούν να ενταχθούν στις ενισχύσεις κατοικίες που έχουν καταταγεί σε κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Γ, ενώ στα προηγούμενα προγράμματα ήταν επιλέξιμες οι κατοικίες μέχρι την κατηγορία Δ.
Όπως επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Xατζηδάκης κατά την παρουσίαση της προδημοσίευσης του Οδηγού του προγράμματος, οι βασικές διαφορές με τα παλιά «Εξοικονομώ» είναι:
-Η πολύ υψηλότερη χρηματοδότηση των 850 εκατ. ευρώ (υπενθυμίζω ότι όλα τα προγράμματα που «έτρεξαν» από το 2011 και μετά είχαν συνολικό προϋπολογισμό της τάξης των 1,3 δισ. ευρώ)
-Το πολύ μεγαλύτερο ποσοστό επιδοτήσεων που φτάνει ακόμα και το 85% (95% στις λιγνιτικές περιοχές – ρήτρα δίκαιης μετάβασης), και συνδέεται για πρώτη φορά με την εκτιμώμενη ετήσια εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας.
-Η παράμετρος της ενεργειακής αυτονομίας, με εγκατάσταση «έξυπνων» συστημάτων και παρεμβάσεις για παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης τα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το μεγαλύτερο ποσοστό ενέργειας στα σπίτια (198.03 kWh/m2) καταναλώνεται κυρίως για την κάλυψη αναγκών σε θέρμανση. Προκύπτει επίσης ότι τα πιο ενεργοβόρα κτίρια κατοικιών είναι οι μονοκατοικίες (415.19 kWh/m2), ενώ τα κτίρια των πολυκατοικιών έχουν μέση ετήσια κατανάλωση πρωτογενούς ενέργειας ίση με 264.63 kWh/m2.
Μια ακόμη αδυναμία του ελληνικού κτιριακού αποθέματος είναι ότι η μεγάλη πλειονότητα των κτιρίων θερμαίνεται με παραδοσιακά μέσα καθώς το πετρέλαιο συνεισφέρει κατά μέσο όρο 51,38% στο ενεργειακό ισοζύγιο των κτιρίων κατοικίας, ενώ η ηλεκτρική ενέργεια κατά 33,70%. Ακολουθεί με μικρότερα ποσοστά το φυσικό αέριο (για το οποίο ωστόσο είναι περιορισμένη γεωγραφικά και η πρόσβαση των καταναλωτών) ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου το 9% της ενέργειας στις μονοκατοικίες προέρχεται από βιομάζα. Δηλαδή από τζάκια και σόμπες.
«Εξοικονομώ – Αυτονομώ»: Αναλυτικός ΟΔΗΓΟΣ
«Εξοικονομώ – Αυτονομώ»: Αυτά είναι τα SOS- Τα επιλέξιμα ακίνητα και τα ποσοστά επιδότησης
Δημιουργία νέας επιλογής αίτησης πολυκατοικίας “τύπου Β” μόνο για κοινόχρηστες παρεμβάσεις
Στο “ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ – ΑΥΤΟΝΟΜΩ” υπάρχουν πλέον τριών ειδών αιτήσεις. Μια για μεμονωμένα διαμερίσματα ή μονοκατοικίες και δύο για πολυκατοικίες.
Αίτηση Μεμονωμένου Διαμερίσματος ή Μονοκατοικίας
Αίτηση Πολυκατοικίας Τύπου Α: Αφορά αίτηση πολυκατοικίας που υποβάλλεται από τον εκπρόσωπό της και συνδέεται με επιμέρους αιτήσεις μεμονωμένων διαμερισμάτων που περιλαμβάνουν κοινόχρηστες και μη κοινόχρηστες παρεμβάσεις αναβάθμισης αυτών.
ΝΕΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΣΤΟ “ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ – ΑΥΤΟΝΟΜΩ” Αίτηση Πολυκατοικίας Τύπου Β (Κοινόχρηστες Παρεμβάσεις): Αφορά αίτηση πολυκατοικίας που υποβάλλεται από τον εκπρόσωπό της και περιλαμβάνει μόνο αυτοτελείς παρεμβάσεις εξοικονόμησης – αυτονόμησης ενέργειας των κοινόχρηστων χώρων πολυκατοικίας, χωρίς, δηλαδή να συμπεριλαμβάνονται παρεμβάσεις στα διαμερίσματα.
Κίνητρα Προγράμματος (Νέος Μέγιστος προϋπολογισμός παρεμβάσεων, νέες αμοιβές για Πιστοποιητικά Ενεργειακής Επιθεώρησης, μελέτες, κλπ)
Τα κίνητρα του προγράμματος αφορούν:
A. Επιχορήγηση του επιλέξιμου προϋπολογισμού παρεμβάσεων των επιλέξιμων ακινήτων σε ποσοστό έως 85% και 95% για τις λιγνιτικές περιοχές
Σημειώνεται ότι ο επιλέξιμος προϋπολογισμός παρεμβάσεων ανά αίτηση Ωφελούμενου δεν μπορεί να υπερβαίνει το γινόμενο του 1,2 € επί το σύνολο της εκτιμώμενης ετήσιας εξοικονόμησης πρωτογενούς ενέργειας (kWh) όπως προκύπτει από το Α ́ Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης. Ο εν λόγω περιορισμός θα ελέγχεται εκ νέου κατά την υποβολή του Β ́ Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης, με βάση την πραγματικά επιτευχθείσα εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας (kWh).
Β. Δυνατότητα χορήγησης δανείου με επιδότηση επιτοκίου 100%, στη βάση σχετικού αιτήματος του ωφελούμενου για την κάλυψη της ιδιωτικής συμμετοχής
Γ. Επιπρόσθετα, επιχορηγούνται από το Πρόγραμμα σε ποσοστό 100% της δαπάνης, υπό την προϋπόθεση υπαγωγής της αίτησης σε αυτό και επίτευξης του ελάχιστου ενεργειακού στόχου, οι ακόλουθες λοιπές δαπάνες:
Το κόστος που απαιτείται για τη διενέργεια των δύο ενεργειακών επιθεωρήσεων
Η αμοιβή του συμβούλου έργου σχετικά με την υποβολή της αίτησης, την παρακολούθηση της υλοποίησης των παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας και ολοκλήρωσης του έργου, συμπεριλαμβανομένης της προσκόμισης των δικαιολογητικών έως την τελική εκταμίευση
Η αμοιβή για τυχόν εκδόσεις αδειών/εγκρίσεων ή εκπόνησης μελετών (στα πλαίσια έκδοσης αδειών/εγκρίσεων) που απαιτούνται από την κείμενη νομοθεσία για την υλοποίηση παρεμβάσεων (όπως για παράδειγμα αμοιβή για έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, αμοιβή για μελέτη εσωτερικής εγκατάστασης φυσικού αερίου)
Για πολυκατοικίες τύπου Α/Β, η αμοιβή για την επιθεώρηση και την έκδοση πιστοποιητικού ελέγχου ανελκυστήρα από αναγνωρισμένο φορέα, όπως υλοποιούνται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, μέχρι ποσού των 250 € .
Ο συνολικός επιλέξιμος προϋπολογισμός διαμορφώνεται από το άθροισμα του ανώτατου προϋπολογισμού επιλέξιμων παρεμβάσεων και του ανώτατου προϋπολογισμού λοιπών δαπανών, συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α., και σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει:
τα 50.000 € για μονοκατοικία/μεμονωμένο διαμέρισμα/διαμέρισμα ως μέρος αίτησης σε πολυκατοικία τύπου Α,
τα 80.000 € για αίτηση πολυκατοικίας τύπου Β.
Νέα ποσοστά επιχορήγησης και 3 νέες ειδικές προσαυξήσεις
Προβλέπεται βασικό ποσοστό επιχορήγησης 65% και επί του βασικού ποσοστού προβλέπονται οι εξής προσαυξήσεις:
Επί του βασικού ποσοστού επιχορήγησης προστίθεται επιπλέον σε όλους ειδική προσαύξηση 10% λόγω των δυσμενών επιπτώσεων στα νοικοκυριά και την οικονομία από την πανδημία COVID – 19.
Σε κτίρια ενεργειακής κατηγορίας Η και Ζ (μονοκατοικίες, μεμονωμένα διαμερίσματα, πολυκατοικίες Τύπου Α), εφόσον επιτευχθεί αναβάθμιση σε τουλάχιστον Β’ ενεργειακή κατηγορία, προστίθεται ενεργειακό premium +10%.
Ειδικά για τους δήμους, οι οποίοι ανήκουν σε λιγνιτικές περιοχές, το βασικό ποσοστό επιχορήγησης προσαυξάνεται κατά 10% % (ρήτρα δίκαιης μετάβασης). Οι δήμοι αυτοί είναι:
Π.Ε. Κοζάνης: Δήμος Κοζάνης, Δήμος Βοΐου, Δήμος Βελβεντού, Δήμος Εορδαίας, Δήμος Σερβίων
Π.Ε. Φλώρινας: Δήμος Φλώρινας, Δήμος Αμυνταίου, Δήμος Πρεσπών
Π.Ε. Αρκαδίας: Δήμος Μεγαλόπολης, Δήμος Γορτυνίας
Έτσι το μέγιστο ποσοστό επιχορήγησης διαμορφώνεται σε 85% και 95% για τις λιγνιτικές περιοχές.
Αποδέσμευση των αιτήσεων πολυκατοικίας από την εισοδηματική κατηγορία
Για αιτήσεις πολυκατοικίας, το ποσοστό επιχορήγησης είναι ανεξάρτητο από το εισόδημα των ιδιοκτητών των διαμερισμάτων που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα, και ορίζεται ως εξής:
Αλλαγή στις προϋποθέσεις υποβολής
Πλέον σε ένα ΑΦΜ θα επιτρέπονται περισσότερες της μίας υποβολές για διαφορετικές κατοικίες.
Προσθήκη νέας συνιστώσας
“λοιπές παρεμβάσεις εξοικονόμησης – αυτονόμησης ενέργειας”
Οι νέες Επιλέξιμες κατηγορίες παρεμβάσεων αφορούν:
Παρεμβάσεις Ενεργειακής αυτονομίας (Συστήματα ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ -επιλέξιμη παρέμβαση αποτελεί η εγκατάσταση Φ/Β σταθμού μόνο για την κάλυψη της ζήτησης (net metering) και εφόσον η κατοικία αναβαθμίζεται, με τις κύριες παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας, σε ενεργειακή κατηγορία τουλάχιστον Β+,
Συστήματα αποθήκευσης (μόνο ως συμπληρωματική παρέμβαση στην εγκατάσταση νέου Φωτοβολταϊκού σταθμού )
Υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων
Παρεμβάσεις Έξυπνων Συστημάτων (Smart Home)
Καθώς και Λοιπές Επιλέξιμες Κοινόχρηστες Παρεμβάσεις (Πολυκατοικίες)
1. Αναβάθμιση ανελκυστήρα
2. Αναβάθμιση συστήματος φωτισμού
Αλλαγή του Ενεργειακού στόχου του Προγράμματος
Η πρόταση (συνδυασμός παρεμβάσεων) για ενεργειακή αναβάθμιση, που υποβάλλεται με την αίτηση, θα πρέπει να καλύπτει τον ελάχιστο ενεργειακό στόχο αίτησης, ως εξής:
Για αιτήσεις μεμονωμένων διαμερισμάτων και μονοκατοικιών, αναβάθμιση κατά τρεις (3) ενεργειακές κατηγορίες, σε σχέση με την υφιστάμενη κατάταξη στο Α’ ΠΕΑ ( Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης).
Για αιτήσεις πολυκατοικιών τύπου Α, αναβάθμιση κατά τρεις (3) ενεργειακές κατηγορίες, σε σχέση με την υφιστάμενη κατάταξη στο Α’ ΠΕΑ.
Για αιτήσεις πολυκατοικιών τύπου Β, δεν τίθεται ελάχιστος ενεργειακός στόχος.
Κάλυψη της επιλεξιμότητας με φωτογραφικό υλικό
Επιλέξιμες είναι οι παρεμβάσεις που πραγματοποιούνται μετά την έκδοση του ΠΕΑ της πρώτης ενεργειακής επιθεώρησης (που αποτελεί την ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας των σχετικών δαπανών). Μέρος των παρεμβάσεων δύναται να πραγματοποιηθεί και πριν από την έκδοση της απόφασης υπαγωγής, με αποκλειστική ευθύνη του ωφελούμενου και αφού πρώτα ο ωφελούμενος έχει μεριμνήσει να φωτογραφίσει την περιοχή της παρέμβασης καθώς θα ζητείται η αντιπαραβολή φωτογραφιών πριν και μετά τις παρεμβάσεις.
Περιορισμοί στους Ενεργειακούς Επιθεωρητές του Α’ & Β’ ΠΕΑ
Με στόχο τη διασφάλιση της επίτευξης του ενεργειακού στόχου, ο ενεργειακός επιθεωρητής που θα διενεργήσει την δεύτερη ενεργειακή επιθεώρηση μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων (Β’ ΠΕΑ), θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά διαφορετικός από τον ενεργειακό επιθεωρητή που διενέργησε την πρώτη ενεργειακή επιθεώρηση (Α’ ΠΕΑ).
Διαδικασία υποβολής αίτησης
1. Μονοκατοικίες/Μεμονωμένα Διαμερίσματα
Κάθε φυσικό πρόσωπο που επιθυμεί να συμμετάσχει στο Πρόγραμμα πρέπει αρχικά να ελέγξει εάν είναι “επιλέξιμος ωφελούμενος” βάσει των εισοδηματικών κριτηρίων και εάν η ιδιοκτησία του μπορεί να θεωρηθεί “επιλέξιμη κατοικία”.
Στη συνέχεια απευθύνεται σε ενεργειακό επιθεωρητή για την έκδοση του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης καθώς και για την συμπλήρωση του Εντύπου Πρότασης Παρεμβάσεων.
Ο αιτών, εφόσον συγκεντρώσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, υποβάλλει ηλεκτρονικά την αίτησή του στο πληροφοριακό σύστημα της επίσημης διαδικτυακής πύλης του Προγράμματος την ημερομηνία έναρξης του Προγράμματος που αφορά την περιφέρεια του ακινήτου για το οποίο ο αιτών ζητά την επιχορήγηση, επιλέγοντας εάν επιθυμεί, τη χορήγηση δανείου και από ποιον χρηματοπιστωτικό οργανισμό θα γίνει αυτό.
Επισημαίνεται ότι για να προβεί στην αίτηση ο αιτών θα πρέπει:
Να έχει ολοκληρωθεί η υποβολή και εκκαθάριση δήλωσης για το φορολογικό έτος 2019.
Σε περίπτωση ύπαρξης περισσότερων δικαιούχων εμπράγματων δικαιωμάτων στο ακίνητο να έχει εξασφαλισθεί η συναίνεση των δικαιούχων και να αναγράφεται ορθά ο αριθμός παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στη δήλωση των στοιχείων ακινήτων (Ε9) των δικαιούχων.
Σε περίπτωση πρόσφατης απόκτησης ακινήτου (απόκτηση για πρώτη φορά εμπράγματου δικαιώματος επί του ακινήτου μετά τις 31/12/2019 και μόνον για την πλήρη κυριότητα ή την επικαρπία). να προηγηθεί η καταχώρηση/τροποποίηση των στοιχείων στο Ε9 και μετά να προχωρήσει ο ενδιαφερόμενος στην υποβολή αίτησης.
2. Πολυκατοικία (Τύπου Α/ Τύπου Β)
Σε περίπτωση υποβολής αίτησης για πολυκατοικία (τύπος Α/ Τύπος Β), θα πρέπει:
Να ληφθεί απόφαση, στο πλαίσιο γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας για:
τη συμμετοχή στο Πρόγραμμα,
την για υποβολή αίτησης τύπου Α ή τύπου Β,
την πραγματοποίηση παρεμβάσεων,
τον ορισμό του εκπροσώπου της πολυκατοικίας, και σχετική εξουσιοδότησή του για υποβολή των απαιτούμενων από το πρόγραμμα στοιχείων και δικαιολογητικών.
Σε περίπτωση υποβολής αίτησης Τύπου Α θα πρέπει στη γενική συνέλευση να ληφθεί απόφαση για την επιλογή του συνεργαζόμενου χρηματοπιστωτικού οργανισμού για τη λήψη δανείων. Επισημαίνεται ότι σ’ αυτήν την περίπτωση όλοι οι αιτούντες θα πρέπει να συνεργαστούν με τον ίδιο χρηματοπιστωτικό οργανισμό.
Έκδοση φορολογικού μητρώου (ΑΦΜ) για την πολυκατοικία
Έκδοση τραπεζικού λογαριασμού για την πολυκατοικία (μόνο για αιτήσεις Πολυκατοικίας Τύπου Β)
Έκδοση Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης του ακινήτου και συμπλήρωση του Εντύπου Πρότασης Παρεμβάσεων από τον Ενεργειακό Επιθεωρητή.
Ο εκπρόσωπος (και τα διαμερίσματα σε περίπτωση πολυκατοικίας Τύπου Α), εφόσον συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά υποβάλλουν ηλεκτρονικά αίτηση στο πληροφοριακό σύστημα της επίσημης διαδικτυακής πύλης του Προγράμματος την ημερομηνία έναρξης του Προγράμματος που αφορά στις πολυκατοικίες.
Στη συνέχεια, διενεργείται αυτόματος έλεγχος των στοιχείων που εισήχθησαν στο πληροφοριακό σύστημα και εφόσον διασταυρωθεί η εγκυρότητά τους, οι δυνητικά ωφελούμενοι υποβάλουν την αίτηση και αυτή υπάγεται στο πρόγραμμα, μέχρι εξαντλήσεως των διαθέσιμων πόρων. Στη συνέχεια εκδίδεται η απόφαση υπαγωγής στο Πρόγραμμα.
Μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων, οι ωφελούμενοι απευθύνονται εκ νέου σε Ενεργειακό Επιθεωρητή (διαφορετικό από αυτόν που συνέταξε το πρώτο Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης), ώστε να διενεργηθεί δεύτερη ενεργειακή επιθεώρηση της ιδιοκτησίας τους και να εκδοθεί το δεύτερο ΠΕΑ. Στη βάση του δεύτερου αυτού Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης και αφού διαπιστωθεί η επίτευξη του ενεργειακού στόχου και ο έλεγχος των δικαιολογητικών, ολοκληρώνεται η καταβολή των κινήτρων του προγράμματος στους ωφελούμενους.
Η δαπάνη για το κόστος των δυο ενεργειακών επιθεωρήσεων, η δαπάνη του συμβούλου έργου και τυχόν δαπάνες μελετών καλύπτονται εξολοκλήρου από το πρόγραμμα, υπό την προϋπόθεση υπαγωγής της αίτησης και επίτευξης του ελάχιστου ενεργειακού στόχου.
Τα έργα των ωφελούμενων (φυσικό και οικονομικό αντικείμενο) θα πρέπει να ολοκληρώνονται σε διάστημα 12 μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης υπαγωγής.