ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΜΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ, ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ, ΤΗΝ ΥΠΟΔΟΜΗ


Τα σχολεία ξεκίνησαν και από τις πρώτες μέρες εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές προσπαθούν να διαχειριστούν την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί, με ευθύνη της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας. Συγκεκριμένα:
1ο. Στην περίπτωση κρουσμάτων: (στο Βαθμολογικό Κέντρο του Πειραιά, σε εκπαιδευτικό σε Γυμνάσιο, σε μαθητή σε άλλο Γυμνάσιο της ΔΙΔΕ Πειραιά) δεν παίρνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο για τον περιορισμό της διασποράς, με βάση τα νέα “πρωτοκόλλα” του ΕΟΔΥ, που στάλθηκαν στις 12/9 και στις 18/9.
i. Στο Βαθμολογικό Κέντρο (βλέπε και σχετική ανακοίνωση της ΕΛΜΕ με αριθμό 98/12-09-2020), όπου ο κίνδυνος διασποράς ήταν πολύ μεγάλος, δεν έγινε κανένα τεστ από τον ΕΟΔΥ. Με παρέμβαση της ΕΛΜΕ, οι συνάδελφοι που συμμετείχαν στην πειραματική βαθμολόγηση με τον συνάδελφο που νόσησε (στενές επαφές), ανέστειλαν τη βαθμολόγηση των γραπτών, απαιτώντας τεστ. Τελικά, μετά από συνεχείς και επίμονες παρεμβάσεις της ΕΛΜΕ, η Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά ανέλαβε η ίδια την πρωτοβουλία να επικοινωνήσει με τον Ιατρικό Σύλλογο Πειραιά, ο οποίος έκανε προσφορά 37 τεστ για τους εκπαιδευτικούς του βαθμολογικού. Πρόκειται για μια συγκινητική προσφορά αλληλεγγύης των γιατρών του Πειραιά προς τους εκπαιδευτικούς του Πειραιά. Ο ΕΟΔΥ, ωστόσο, παραμένει άφαντος, πολύ περισσότερο που θα έπρεπε να ελεγχτούν όσοι συνάδελφοι εργάζονται στο Βαθμολογικό.
ii. Στο 2ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού νόσησε η Διευθύντρια του σχολείου, η οποία αντικειμενικά ήρθε σε επαφή με όλους τους εκπαιδευτικούς και η μόνη οδηγία που δόθηκε από τον ΕΟΔΥ ήταν να μπουν σε καραντίνα μόνο οι δυο υποδιευθυντές, αφού μόνο αυτοί θεωρηθήκαν ως “στενές” επαφές. Τελικά, τεστ ανέλαβε να κάνει ο Δήμος.
iii. Σε Γυμνάσιο του Πειραιά νόσησε συνάδελφος (πριν πάνε μαθητές) και η μόνη οδηγία ήταν να κάτσουν σπίτι τους, όσοι ήρθαν σε στενή επαφή μαζί του (βλέπε και σχετική ανακοίνωση της ΕΛΜΕ με αριθμό 97/11-09-2020).
iv. Την Παρασκευή 18/9 μαθητής του 9ου ΕΠΑΛ Πειραιά διαγνώστηκε τυχαία (κατά τη διάρκεια προεγχειρητικού ελέγχου) θετικός στον covid19. Σύμφωνα με το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ, έκλεισε το τμήμα του μαθητή που νόσησε κι έγινε απολύμανση από το Δήμο.
Ωστόσο, είναι γνωστό σε όλους ότι το 9ο ΕΠΑΛ Πειραιά (ναυτικό ΕΠΑΛ) στεγάζεται σε μια … πολυκατοικία! Χωρίς προαύλιο, χωρίς κανονικό γραφείο καθηγητών, με σχολικές αίθουσες μικρές. Πρόκειται για απαράδεκτες συνθήκες, ακατάλληλες έτσι κι αλλιώς για να στεγαστεί σχολείο, πόσω μάλλον σε συνθήκες πανδημίας. Αντικειμενικά, οι εστίες συνωστισμού είναι σημαντικά πολλαπλάσιες σε σχέση με ένα οποιοδήποτε άλλο σχολείο. Κι όμως, πέρα από το κλείσιμο του συγκεκριμένου τμήματος και την απολύμανση, δεν πάρθηκε κανένα άλλο μέτρο, όπως άλλωστε και σε άλλα σχολεία που υπήρξε κρούσμα.
v. Αποκορύφωμα το θετικό κρούσμα σε μαθητή στο 4ο Γυμνάσιο Κερατσινίου (επιβεβαιώθηκε το απόγευμα της ημέρας του αγιασμού στις 14/9), όπου δεν ειδοποιήθηκαν καν οι γονείς των υπόλοιπων μαθητών του τμήματος, επειδή τα συμπτώματα στο μαθητή εκδηλώθηκαν τις προηγούμενες ημέρες (τη εβδομάδα 7/9-11/9) και την ημέρα του αγιασμού ο μαθητής ήταν απύρετος! Μάλιστα, οι οδηγίες ήταν οι εκπαιδευτικοί να μην αναφέρουν τίποτα (!), δηλαδή να συγκαλύψουν το γεγονός! Τελικά, μετά από τις διαμαρτυρίες των εκπαιδευτικών και παρέμβαση της ΕΛΜΕ, που κήρυξε στάση εργασίας με καθολική συμμετοχή (βλέπε ανακοίνωση ΕΛΜΕ υπ’ αριθμόν 104/17-09-2020 και ανακοίνωση των εκπαιδευτικών του σχολείου), έκλεισε το συγκεκριμένο τμήμα, τρεις ολόκληρες μέρες από την επιβεβαίωση του κρούσματος!
Τα παραπάνω επιβεβαιώνουν ότι τα ιατρικά πρωτόκολλα γίνονται κυριολεκτικά λάστιχο, με πολιτική επιλογή της κυβέρνησης, που δεν θέλει να δώσει δεκάρα τσακιστή για μέτρα προστασίας, να πάρει κάποιο ουσιαστικό μέτρο.
2ο. Ο αριθμός των μαθητών στην τάξη: Σε μια σειρά σχολεία τα τμήματα είναι 24, 25, 26 ή 27 μαθητές, γεγονός που καθιστά αδύνατη την τήρηση αποστάσεων. Υπάρχουν περιπτώσεις που υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα για να σπάσουν τμήματα, το ζητούν γονείς και εκπαιδευτικοί, αλλά εισπράττουν αρνητικές απαντήσεις. Δεν έγινε καμιά προσπάθεια να βρεθούν νέες σχολικές αίθουσες για να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών στην τάξη, γιατί “αυτά κοστίζουν” (λες και τα βάζουν από την τσέπη τους, λες και δεν πληρώνει ο λαός μας ένα σκασμό λεφτά). Συγκεκριμένα:
Στα σχολεία της Β/θμιας Εκπαίδευσης Πειραιά λειτουργούν συνολικά 444 τάξεις (αθροίζοντας πόσες Α’, πόσες Β’ και πόσες Γ’ Γυμνασίου/Λυκείου υπάρχουν) και συνολικά 1438 τμήματα μαθητών (π.χ. η Α’ τάξη του Λυκείου του ΕΠΑΛ Αγ. Ιωάννη Ρέντη έχει 2 τμήματα).
Από τις 444 τάξεις:
 1 τάξη (η Γ’ Γυμνασίου στην Ιωνιδειο) έχει Μέσο Όρο πάνω από 27 μαθητές (110 μαθητές σε 4 τμήματα). Άρα, έχει τμήμα και με 28 μαθητές.
 17 τάξεις (4%) έχουν Μέσο Όρο πάνω από 26 μαθητές, δηλαδή 27αρια και 28αρι τμήματα.
 32 τάξεις (7,2%) έχουν Μέσο Όρο πάνω από 25 μαθητές, δηλαδή 26 αρια, 27αρια και 28αρι τμήματα.
 48 τάξεις (11%) έχουν Μέσο Όρο πάνω από 24 μαθητές, δηλαδή 25αρια, 26 αρια, 27αρια και 28αρι τμήματα.
 125 τάξεις (28%) έχουν Μέσο Όρο πάνω από 22 μαθητές, δηλαδή 23αρια, 24αρια, 25αρια, 26 αρια, 27αρια και 28αρι τμήματα.
Αναφέρουμε χαρακτηριστικά παραδείγματα από σχολεία του Πειραιά (δεν είναι φυσικά τα μοναδικά):
 ΓΕΛ Ιωνιδειου: 27αρια τμήματα
 Zάννειο Λύκειο: 12 τμήματα με 26/27 μαθητές. Κατά το πρωινό ωράριο λειτουργίας (μαζί με το Γυμνάσιο) συνυπάρχουν 700 άτομα!
 8ο ΓΕΛ Πειραιά: Στην Α’ και στη Β’ Λυκείου 26αρια και 27αρια τμήματα
 Μουσικό Σχολείο Πειραιά: 2 τμήματα με 28 μαθητές
 Ραλλειο Γυμνάσιο Θηλέων: 11 από τα 13 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 ΕΠΑΛ Κορυδαλλού: 22 (!) τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο-Λύκειο Κερατσινίου: 12 τμήματα με πάνω από 23 μαθητές
 1ο ΓΕΛ Κερατσινίου: όλα τα τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 2ο ΓΕΛ Σαλαμίνας: 7 στα 13 τμήματα άνω των 22 μαθητών, εκ των οποίων 3 με 27 μαθητές.
 1ο Γυμνάσιο Αγ. Ιωάννη Ρέντη: 11 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 2ο Γυμνάσιο Κερατσινίου: 10 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές. Σύνολο 400 μαθητές. Συστεγάζεται με το 2ο ΓΕΛ Κερατσινίου, με 350 μαθητές. Ο αριθμός των εκπαιδευτικών υπερβαίνει τους 70. Συνολικά, καθημερινά στο σχολείο υπάρχουν 820 άτομα (!).
 2ο ΓΕΛ Κερατσινίου: 5 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 1ο Γυμνάσιο Περάματος: 10 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 1ο Γυμνάσιο Δραπετσώνας: 10 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 1ο Γυμνάσιο Κερατσινίου: 9 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 6ο Γυμνάσιο Κερατσινίου: 9 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 3ο ΓΕΛ Κερατσινίου: 8 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 3ο Γυμνάσιο Περάματος: 7 τμήματα με πάνω από 23 μαθητές
 4ο Γυμνάσιο Νίκαιας: 6 από τα 9 τμήματα έχουν πάνω από 22 μαθητές
 ΓΕΛ Καμινίων: 6 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 8ο Γυμνάσιο Πειραιά: 9 από τα 13 τμήματα έχουν 23-26 μαθητές
 2ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού: τμήματα κατά πλειοψηφία με 23 και 24 μαθητές
 3ο Γυμνάσιο Κερατσινίου: 5 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 9ο Γυμνάσιο Νίκαιας: 5 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 2ο Γυμνάσιο Περάματος: 4 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 2ο ΓΕΛ Κορυδαλλού: 4 τμήματα με 23 μαθητές (Α’ Λυκείου)
 4ο Γυμνάσιο Κερατσινίου: 4 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 2ο ΓΕΛ Περάματος: 3 τμήματα με πάνω από 23 μαθητές
 1ο ΓΕΛ Κορυδαλλού: 3 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 ΕΠΑΛ Νίκαιας: 3 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 2ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Δραπετσώνας: 3 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 8ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού: 2 τμήματα με 26 μαθητές, 1 με 23 μαθητές. Στεγάζεται σε πολυκατοικία, 50 ετών.
 ΓΕΛ Αμπελάκια Σαλαμίνας: 2 τμήματα Γενικής Παιδείας με 23 μαθητές, 1 με 24 μαθητές.
 3ο ΓΕΛ Πειραιά: 1 τμήμα με 24 μαθητές
 3ο Γυμνάσιο Νίκαιας: 2 τμήματα με πάνω από 22 μαθητές
 5ο και 7ο Γυμνάσια Κερατσινίου: από 1 τμήμα με πάνω από 22 μαθητές
 2ο Γυμνάσιο Δραπετσώνας: 1 τμήμα με πάνω από 22 μαθητές
 1ο ΓΕΛ Περάματος: 1 τμήμα με πάνω από 23 μαθητές

3ο. Καθαριότητα: Οι καθαρίστριες ήρθαν Τετάρτη 9/9 και Πέμπτη 10/9 στα σχολεία, λίγες μέρες πριν υποδεχτούν τους μαθητές, οι οποίες επιδόθηκαν σε έναν αγώνα δρόμου για να καθαρίσουν τα σχολεία που είχαν να καθαριστούν από τον Ιούνιο. Πολύ περισσότερο που δεν επαρκούν (προσλήφθηκε ο ίδιος αριθμός των καθαριστριών που δούλευαν και πέρσι), χρειάζονται και άλλες σε πολλά σχολεία για να είναι στοιχειωδώς επαρκής ο καθαρισμός. Ενδεικτικά, ορισμένα σχολεία που χρειάζονται επιπλέον καθαρίστρια είναι:
ΕΠΑΛ Κορυδαλλού (1), 1ο Γυμνάσιο Κερατσινίου (1), 1ο Γυμνάσιο Δραπετσώνας (2), Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο-Λύκειο Κερατσινίου (1), 2ο ΓΕΛ Κερατσινίου (τουλάχιστον ακόμα 1), 1ο ΓΕΛ Δραπετσώνας (1), ΕΠΑΛ Κερατσινίου (1), 2ο Γυμνάσιο Περάματος (1), 2ο ΓΕΛ Περάματος (1), Εσπερινό Γυμνάσιο Περάματος (1), 1ο ΓΕΛ Κορυδαλλού (1), 13ο ΓΕΛ Πειραιά (1), 8ο Γυμνάσιο Πειραιά (1 καθαρίστρια για 13 τμήματα),

4ο. Σχολική υποδομή και στέγη:
Η διαχρονική πολιτική εγκατάλειψης των σχολικών υποδομών, της μη ανέγερσης νέων σχολικών μονάδων, έχει δημιουργήσει μια ασφυκτική κατάσταση σε μια σειρά σχολεία, ιδιαίτερα σε συνθήκες πανδημίας.
Αναδεικνύουμε σήμερα ορισμένα από τα πιο χαρακτηριστικά προβλήματα, χωρίς να φιλοδοξούμε να αποτυπώσουμε σε αυτό το υπόμνημα ΟΛΑ τα προβλήματα που υπάρχουν και γνωρίζουμε:
 9ο ΕΠΑΛ Πειραιά, στεγάζεται σε πολυκατοικία,
 13ο ΓΕΛ Πειραιά, στεγάζεται σε πολυκατοικία
 8ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού, στεγάζεται σε πολυκατοικία, μισού αιώνα ζωής
 7ο Γυμνάσιο Πειραιά, στεγάζεται σε ακατάλληλο κτίριο, που χτίσθηκε πριν το 2ο παγκόσμιο πόλεμο
 10ο Γυμνάσιο Πειραιά, στεγάζεται σε κτίριο κατασκευής που χτίσθηκε πριν το 2ο παγκόσμιο πόλεμο (δεκαετία του 1930)
 3ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού, στεγάζεται σε κτίριο, με έτος κατασκευής τη δεκαετία του 1960, ίσως και νωρίτερα
 5ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού, αίθουσες σε container,
 Ζαννειο Γυμνάσιο-Λύκειο, 4οροφο κτίριο, χωρίς μπαλκόνια, κατασκευή το 1959,
 Το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Δραπετσώνας συστεγάζεται με το ΕΠΑΛ Κερατσινίου
 Αναγκαία η ίδρυση ενός ακόμα σχολείου ειδικής αγωγής στον Πειραιά, λόγω κορεσμού και έλλειψης χώρων των υπολοίπων Το 2ο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Πειραιά “Άνοιξη” και το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Πειραιά λειτουργούν στον ίδιο χώρο, του πρώην 11ου ΓΕΛ Πειραιά, ενώ συστεγάζονται και με το 10ο ΓΕΛ Πειραιά, έχουν δηλαδή το ίδιο προαύλιο με ένα ΓΕΛ.
Μια σειρά σχολικές αίθουσες είναι ακατάλληλες, π.χ. είναι ιδιαίτερα μικρές ή με έλλειψη κατάλληλου εξαερισμού και παρά ταύτα, χρησιμοποιούνται, σαν λύσεις “ανάγκης”, αφού δεν υπάρχουν άλλες. Τέτοιες αίθουσες υπάρχουν σε αρκετά σχολεία, αναφέρουμε καθαρά ενδεικτικά:
Στο 1ο Γυμνάσιο Δραπετσώνας (1), στο 8ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού (1), στο 2ο ΓΕΛ Περάματος (1), στο Εσπερινό ΓΕΛ Περάματος (αίθουσα Η/Υ), στο 2ο Γυμνάσιο Κερατσινίου (1), στο 3ο Γυμνάσιο Κερατσινίου (3), στο 7ο Γυμνάσιο Κερατσινίου (1), στο 2ο ΓΕΛ Κερατσινίου (2), στο 3ο ΓΕΛ Κερατσινίου (6), στο 6ο Γυμνάσιο Κερατσινίου (10!!!) κ.α.
Ασφυκτική έλλειψη χώρων αντιμετωπίζουν το 8ο ΓΕΛ Πειραιά (π.χ. πολύ μικρό προαύλιο), το Μουσικό Σχολείο Πειραιά (αίθουσα 9.5 τετραγωνικά μέτρα για 10 μαθητές, μικρό προαύλιο, καθυστέρηση στην αξιοποίηση από το Δήμο του γειτονικού πρώην ΠΙΚΠΑ που θα έδινε μια άμεση λύση) κ.α.
Ορισμένα σχολεία μετέτρεψαν αναγκαστικά αίθουσες άλλων χρήσεων, π.χ. το “Χημείο”, για να βρεθεί μια επιπλέον αίθουσα, όπως π.χ. το 7ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού, το 2ο ΓΕΛ Σαλαμίνας κ.α.
Τέλος, είναι επιτακτική ανάγκη για προσθήκη αιθουσών σε μια σειρά σχολεία, όπως στα 2 ΓΕΛ της Σαλαμίνας, στο σχολικό συγκρότημα στα Αμπελάκια Σαλαμίνας, στο 1ο Γυμνάσιο Δραπετσώνας, στο Μουσικό Σχολείο Πειραιά κ.α.
Διεκδικούμε:
• Σχολεία καθαρά, με 15 μαθητές το πολύ ανά τάξη, νέες αίθουσες διδασκαλίας και πρόσληψη όλου του απαραίτητου εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού.
• Διενέργεια μαζικών επαναλαμβανόμενων τεστ σε όλους τους συναδέλφους αλλά και τους μαθητές.
• Εξασφάλιση κονδυλίων στις σχολικές επιτροπές για την προμήθεια µε το απαραίτητο υλικό (Μέσα Ατοµικής Προστασίας, είδη καθαρισµού, αντισηπτικά κ.λ.π.)
• Εξασφάλιση όλου του απαραίτητου αριθμού µόνιµων εργαζομένων στην καθαριότητα των σχολείων.