Η έκδοση μιας σχολικής εφημερίδας συνδέεται άμεσα με τα ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ όλων των τάξεων του δημοτικού σχολείου.
Ο Γάλλος παιδαγωγός Σελεστένε Φρενέ ήταν ο πρώτος που χρησιμοποιήσε την εφημερίδα σαν εργαλείο μάθησης, γι’αυτό και η δημιουργίου σχολικού εντύπου στηρίζεται στις κατευθύνσεις των αρχών του.
Η διαδικασία και τα βήματα που ακολουθήσαμε φυσικά είναι προτεινόμενα και βασίζονται στις δικές μας “λογικές”, επομένως εννοείται πως δεν αποτελούν μοναδική οδό.

Βήμα 1ο Ερεθίσματα
Φέραμε στην τάξη μια σχολική και μια κανονική εφημερίδα. Είδαμε με τους μαθητές, ομοιότητες διαφορές, κατανοήσαμε την μορφή που έχει μια εφημερίδα (εξώφυλλο, άρθρα, τίτλοι κ.λ.π). Για μεγαλύτερη ποικιλία είδαμε και πολλές σχολικές εφημερίδες άλλων σχολείων στο διαδίκτυο.
Βήμα 2ο Κανόνες
Προτείναμε τίτλους για την εφημερίδα και καταλήξαμε με ψηφοφορία στον τελικό.
“Η μικρή εφημερίδα της Β’ τάξης”
Αμέσως μετά συζητήσαμε και καταγράψαμε λίγους κανόνες, με βάση τους οποίους θα πορευτούμε.
Τα θέματα προτάθηκαν από τους μαθητές και ήταν τα εξής:
  1. Το φύλλο της εφημερίδας θα είναι μηνιαίο.
  2. Θα διανέμεται δωρεάν.
  3. Θα γράφουμε όλοι, ατομικά ή κατά ομάδες.
  4. Θα συναποφασίζουμε με ένα μικρό συμβούλιο της τάξης περίπου τι θα περιέχει το κάθε τεύχος.
  5. Τα άρθρα μας και ό,τι προτείνουμε για την εφημερίδα θα τα καταγράφουμε και θα τα τοποθετούμε στον “φάκελο εφημερίδας” για έλεγχο και διόρθωση.

Βήμα 3ο Το υλικό.

Το περιεχόμενο της εφημερίδας το συναποφασίζει ο εκπαιδευτικός με την ολομέλεια της τάξης αναλόγως φυσικά και την ηλικία των μαθητών. Ορίζουμε μια ημέρα στην αρχή του μήνα και κάνουμε ένα μικρό συμβούλιο για το τι περίπου θα περιέχει η εφημερίδα.
Στην αρχή χρειάζεται μια προετοιμασία από τον εκπαιδευτικό. Δηλαδή ορίσαμε σε γενικές γραμμές ότι θα έχουμε σε κάθε τεύχος:
  • Ανέκδοτα-Γρίφους-Αινίγματα-Γλωσσοδέτες.
  • Την κατασκευή του μήνα.
  • Ιστορίες-Παραμύθια-Ποιήματα που έχουμε γράψει στην τάξη.
  • Υλικό από εκδρομές ή επισκέψεις.
  • Συνεντεύξεις.
  • Συνταγές.
Επομένως για κάθε κατηγόρια υπάρχει στην τάξη το αντίστοιχο φυλλάδιο, το οποίο οι μαθητές παίρνουν σπίτι ή το συμπληρώνουν στην τάξη και στη συνέχεια το τοποθετούν στον “φάκελο”. Την τελευταία βδομάδα του μήνα, τον ανοίγουμε, βλέπουμε τι έχουμε και αποφασίζουμε τι θα βάλουμε σε αυτό το τεύχος.


Βήμα 4ο Η δακτυλογράφηση

Η εφημερίδα μας μπορεί να είναι χειρόγραφη και να φωτοτυπηθεί σε περισσότερα αντίτυπα ή μπορεί να γίνει στον υπολογιστή. Για να γίνει μια εφημερίδα στον υπολογιστή χρειάζεται να έχει κανείς βασικές γνώσεις στα Τ.Π.Ε, χωρίς κατά τη γνώμη μου να είναι δύσκολο.
Για τη δική μας εφημερίδα χρησιμοποιούμε το πρόγρμμα Microsoft Publisher, το οποίο ανήκει στο πακέτο Microsoft Office. Φυσικά μπορεί να γίνει και σε Word.
Στο Publisher, υπάρχει ποικιλία επιλεγών για την έκδοση εντύπων και το μόνο που χρειάζεται να γίνει είναι η δακτυλογράφηση του κειμένου και η εισαγωγή φωτογραφιών. Είναι πραγματικά αρκετά εύκολο.


Αναλόγως την τάξη και τα μέσα που διαθέτουμε μπορεί να γίνει και από τους μαθητές μας. Μέχρι στιγμής έχουμε εκδόσει δύο τεύχη, στα οποία οι μαθητές παρακολουθούσαν από προτζέκτορα τη διαδικασία, χωρίς ουσιαστικά να εμπλέκονται. Στα επόμενα τεύχη, ίσως, έχοντας εξοικιωθεί λίγο να δακτυλογραφήσουν, έστω λίγες γραμμές, από τα άρθρα τους.
Βήμα 5ο Εκτύπωση και δημοσίευση
Μόλις τελειώσουμε τη δακτυλογράφηση, αποθηκεύουμε το έγγραφό μας σε μορφή pdf. Αυτό θα μας βοηθήσει και να το τυπώσουμε με μεγαλύτερη ευκολία αλλά και να το διαθέσουμε σε ηλεκτρονική μορφή.
Αν το σχολείο διαθέτει κάποια χρήματα, μπορεί να τυπωθεί σε βιβλιοπωλείο σε ένα απλό Α3 χαρτί, το οποίο διπλώνετε στη μέση. Είναι αρκετά ακριβή η εκτύπωση, κυρίως εαν είναι έγχρωμη.
Αν το σχολείο δε διαθέτει τα χρήματα, μπορείτε να κρατήσετε την εφημερίδα σας στην ηλεκτρονική της μορφή, να την στείλετε με mail στους μαθητές σας και να την εκτυπώσει ο καθένας ατομικά.
Βήμα 6ο Για προχωρημένους
Εάν επιθυμείτε να κοινοποιήσετε την εφημερίδα στην ιστοσελίδα του σχολείου σας στο Πανελληνιο σχολικό δίκτυο ή στο διαδίκτυο γενικά υπάρχουν αρκετά προγράμματα για να εξυπηρετήσουν αυτή την ανάγκη. Ωστόσο χρειάζεται μια μεγαλύτερη εξοικείωση με τον υπολογιστή και αρκέτες γνώσεις χειρισμού του, για να γίνει.
Στη δεύτερη περίπτωση, δηλαδή για την κοινοποίηση της εφημερίδας στο διαδίκτυο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το “scribd”. To “scribd” είναι μια ψηφιακή βιβλιοθήκη που επιτρέπει σε όποιον εμείς επιθυμούμε να βλέπει και να διαβάζει τα έγγραφά μας στη σελίδα που εμείς τα κοινοποιούμε (blogspot,facebook, wordpress κ.λ.π).
  1. Kάνετε “Sign in” στο scribd με το mail σας.
  2. Στη συνέχεια “Upload” το pdf που έχετε ετοιμάσει.
  3. Φροντίστε να είναι “Public”, δηλαδή σε κοινή θέα στις ρυθμίσεις.
  4. Ανοίγοντας το έγγραφο, βλέπετε δεξιά “embed” ¨η τα σύμβολα “”
  5. Κλικάρετε και κάνετε “copy” στον κωδικό embed.
  6. Ανοίγετε την νέα ανάρτηση στο blog σας.
  7. Πατάτε την επιλογή html, πάνω αριστερά.
  8. Κάνετε “Paste” τον κωδικό embed.
  9. Αποθηκεύετε και δημοσιεύετε την ανάρτηση.

Τώρα μπορεί κανείς να διαβάσει την εφημερίδα σας διαδικτυακά στο blog σας….