Αξιότιμη κα Υπουργέ,O Σύλλογος Ελλήνων Γεωλόγων (ΣΕΓ) αναγκάζεται, για άλλη μια φορά, να εκφράσει την έντονη δυσαρέσκειά του, με αφορμή αυτή τη φορά την απόφαση για τον καθορισμό κενών οργανικών θέσεων της Δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΦΕΚ Β 4597 – 13.12.2019).
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΕΩΛΟΓΩΝ (ΣΕΓ)
Τα προηγούμενα χρόνια, η διδασκαλία της γεωλογίας στη β/θμια εκπαίδευση υποβαθμίστηκε πέρα από κάθε όριο. Η επιστήμη που αφορά τη σεισμική δράση και την αντιμετώπιση των σεισμικών κινδύνων, την ηφαιστειότητα, τη γεωθερμική ενέργεια, τον ορυκτό πλούτο και τους υδατικούς πόρους, παραμένει εκτοπισμένη από το ωρολόγιο πρόγραμμα των λυκείων της χώρας ενώ στα γυμνάσια κατέληξε να διδάσκεται συνολικά μόλις τρεις ώρες (στην Α´ και Β´ Γυμνασίου) αφού με την 93381/Δ2/7-6-2016 Υ.Α. μειώθηκε κατά μια ώρα.
Παρόλο που σχεδόν κάθε χρόνο θρηνούμε θύματα και ανυπολόγιστες ζημιές από σεισμούς, κατολισθήσεις, πλημμύρες ή πυρκαγιές και παρόλο που κάθε φορά καλούνται οι γεωλόγοι να δώσουν τα φώτα τους για τα αίτια αλλά και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, η πολιτεία επιμένει να κρατά τους μαθητές της και αυριανούς πολίτες στο σκοτάδι όσον αφορά την πρόληψη και προστασία από τις φυσικές καταστροφές, τη διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος και την αειφορία γνώσεις που υποστηρίζουν το στόχο για την ευημερία του ανθρώπου αλλά και την διατήρηση των μνημείων της φύσης.
Σε απόλυτη εναρμόνιση με τις παραπάνω πολιτικές, με την 197948/Ε1/14-12-2019 Υ.Α. αποφασίστηκε ο διορισμός μόλις 6 γεωλόγων εκπαιδευτικών για τις δομές της Ειδικής Αγωγής. Νούμερο προσβλητικό, απαξιωτικό και ενδεικτικό της νοοτροπίας απέναντι στα πανεπιστημιακά Τμήματα Γεωλογίας, στους αποφοίτους και στο ερευνητικό προσωπικό των τμημάτων αυτών.
Σε προηγούμενες επιστολές είχαμε διαμαρτυρηθεί για το όριο των 300 μαθητών και των τουλάχιστον 15 διαγνώσεων που αφορούν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες προκειμένου να δημιουργηθεί οργανική θέση κλάδου ΠΕ04. Προειδοποιήσαμε για τις αναμενόμενες αδικίες και τις στρεβλώσεις που επρόκειτο να ακολουθήσουν.
Οι 6 θέσεις που ανακοινώθηκαν ωστόσο, στερούνται κάθε λογικής καθώς αντιστοιχούν σε ποσοστό μόλις 4.58% επί των συνολικών θέσεων (131) του κλάδου φυσικών επιστημών ΠΕ04, τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό για τις προσλήψεις αναπληρωτών ειδικής αγωγής των τελευταίων ετών ήταν 7.56%,(17 γεωλόγοι αναπληρωτές φέτος, 28 για την περσινή χρονιά).
Ακόμα, το ποσοστό των ωρών του μαθήματος Γεωλογία-Γεωγραφία σε σχέση με τα υπόλοιπα μαθήματα των φυσικών επιστημών στο γυμνάσιο (όπου λειτουργούν κυρίως τα τμήματα ένταξης) είναι 23%.
Τέλος, η κατανομή των οργανικών θέσεων είχε ως αποτέλεσμα να διορίζεται μόλις το 24% των υποψηφίων γεωλόγων, όταν το αντίστοιχο ποσοστό για τους φυσικούς είναι 31.2%, για τους χημικούς 47.7% και για τους βιολόγους 60%. Αξίζουν να αναφερθούν επίσης, τα ποσοστά διοριστέων επί του συνόλου των υποψηφίων για τους φιλολόγους, 20.2% (με 554 θέσεις ωστόσο) και για τους μαθηματικούς, 58.8%.
Όσον αφορά τη διαδικασία υπολογισμού των οργανικών κενών τμημάτων ένταξης του κλάδου ΠΕ04 κι ενώ η σχετική νομοθεσία (Παρ. 1, άρθρο 28, ν. 4638/2019) ανέφερε ότι:
«…προβλέπεται ότι ο υπολογισμός του αριθμού των θέσεων για τον κλάδο
ΠΕ04 γίνεται σε επίπεδο διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ποσοστό 42% για την ειδικότητα ΠΕ04.01, 20% για κάθε μία από τις ειδικότητες ΠΕ04.02 και ΠΕ04.04 και 18% για την ειδικότητα ΠΕ04.05», αρκετά από τα αρμόδια όργανα (ΠΥΣΔΕ, Δ/ντες Β/θμιας Εκπ/σης, Περιφερειακοί Δ/ντες Εκπ/σης) προέβησαν σε αστοχίες που είχαν ως αποτέλεσμα να προκύψουν ελαχιστοποιημένα τα κενά που αφορούσαν γεωλόγους.
Συγκεκριμένα, υπήρξαν διευθύνσεις στις οποίες, ενώ προέκυπταν 4 οργανικά κενά ΠΕ04, αυτά κατανεμήθηκαν σε 2 φυσικούς, 1 χημικό και 1 βιολόγο αντί για το ορθό, ένα ανά ειδικότητα.
Σε διευθύνσεις με 9 οργανικά κενά ΠΕ04, αυτά κατανεμήθηκαν σε 4 φυσικούς, 2 χημικούς, 2 βιολόγους και 1 γεωλόγο αντί για το ορθό 3-2-2-2.
Για τη διαδικασία υπολογισμού των οργανικών κενών, είχε τοποθετηθεί σχετικά και η Υφ. Παιδείας κ. Σοφία Ζαχαράκη αναφέροντας ότι «η μη ορθή δήλωση οργανικών κενών στα σχολεία συνιστά παράβαση καθήκοντος.»
Μάλιστα, ενώ οι παραπάνω αποφάσεις καταγγέλθηκαν και σε αρκετές περιπτώσεις τα αρμόδια όργανα προέβησαν σε διόρθωση, είναι αμφίβολο κατά πόσο το τμήμα κινητικότητας πρόλαβε να ενημερώσει το τμήμα διορισμών του Υπ. Παιδείας. Σε κάθε περίπτωση γίναμε μάρτυρες των δύο άκρων, της κωλυσιεργίας σχετικά με την έκδοση της προκήρυξης 3ΕΑ/2019 (4,5 χρόνια) αφενός και της ψήφισης της τροπολογίας σχετικά με τη σύσταση οργανικών θέσεων για τα τμήματα ένταξης και της κατανομής των κενών θέσεων ανά ειδικότητα αφετέρου, κυριολεκτικά εν μία νυκτί, χωρίς καμία πρότερη διαβούλευση.
Ολοκληρώνοντας, θεωρούμε ότι η απόφαση του καθορισμού των κενών θέσεων για μόνιμο διορισμό στη δευτεροβάθμια ΕΑΕ επιβραβεύει το σύστημα των διακρίσεων, της αδιαφάνειας και των στρεβλώσεων.
Βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση, προ τετελεσμένων γεγονότων, να σας υπενθυμίσουμε τη συνταγματική αρχή της ισότητας και της ίσης μεταχείρισης, το αναφαίρετο δικαίωμα να αντιμετωπιζόμαστε ισότιμα και ισόνομα από το κράτος.
κα Υπουργέ,
- Επειδή αποκλείονται οι μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από την υποστήριξη στα μαθήματα φυσικών επιστημών, γης και περιβάλλοντος με ότι αυτό συνεπάγεται για την ομαλή ένταξή τους στη μαθησιακή διαδικασία.
- Επειδή αποκλείονται οι γεωλόγοι εκπαιδευτικοί που διαθέτουν όλα τα εχέγγυα και την κατάλληλη επιστημονική κατάρτιση για να καλύψουν τα μαθήματα φυσικών επιστημών.
Σας καλούμε να παρέμβετε άμεσα, έστω και την ύστατη στιγμή, προς αποκατάσταση της αδικίας ώστε να επανέλθει η εμπιστοσύνη προς τη δικαιοσύνη και τη λειτουργία του κράτους γενικότερα.