Τα σοβαρά προβλήματα και τις ελλείψεις που αντιμετωπίζει η εφαρμογή του προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ» φέρνει στη Βουλή η Αναπλ. Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Μερόπη Τζούφη
Με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως επισημαίνει πως δύο μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, το Υπουργείο δεν έχει προβεί σε καμία σχετική κίνηση για την ομαλή εφαρμογή του προγράμματος.
Αν και η χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί μέχρι το 2023 και υπάρχει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν έχει αποστείλει οδηγίες προς τα ΕΠΑΛ σχετικά με τη συνέχιση του προγράμματος και την ενεργοποίηση των συλλόγων διδασκόντων.
Επίσης, δεν έχουν προσληφθεί οι ψυχολόγοι ώστε να τοποθετηθούν στα σχολεία και δεν έχουν επικαιροποιηθεί οι Υπουργικές Αποφάσεις που απαιτούν επανέκδοση ανά έτος. Παράλληλα, δεν έχει γίνει καμία πρόβλεψη για την έναρξη της εναλλακτικής ενισχυτικής διδασκαλίας και την πρόσληψη των αναπληρωτών (φιλολόγων και μαθηματικών) και δεν έχει σταλεί οδηγία από το ΥΠΑΙΘ για τα σχέδια δράσης.
Σημειώνεται πως το συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ» εφαρμόστηκε πιλοτικά τη σχολική χρονιά 2017-2018 και το 2018-2019 επεκτάθηκε στο σύνολο των ΕΠΑΛ της χώρας. Στοχεύει στη στήριξη των μαθητών/τριών κατά τη μετάβασή τους στην επαγγελματική εκπαίδευση, την ενίσχυση των βασικών δεξιοτήτων, την ενδυνάμωση του κοινωνικού ρόλου του σχολείου και την καταπολέμηση της σχολικής διαρροής.
Τέλος, περιλαμβάνει εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία, στελέχωση με ψυχολόγους, ενεργοποίηση του θεσμού του Συμβούλου Καθηγητή, δημιουργία χρηματοδοτούμενων Σχεδίων Δράσης, εξοπλισμό των ΕΠΑΛ με υποδομές τηλεδιάσκεψης και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των ψυχολόγων.
Ακολουθεί αναλυτικά η επίκαιρη ερώτηση:
Προς την κα Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων
Θέμα: Προβλήματα με την υλοποίηση του Προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ»
Το συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ-Υποστήριξη Σχολικών Μονάδων ΕΠΑΛ» εφαρμόστηκε πιλοτικά τη σχολική χρονιά 2017-2018 και το 2018-2019 επεκτάθηκε στο σύνολο των ΕΠΑΛ της χώρας, συναντώντας την αποδοχή και την στήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Παράλληλα, προβλήθηκε ως καλή πρακτική από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το CEDEFOP.
Το πρόγραμμα ΜΝΑΕ στοχεύει στη στήριξη των μαθητών/τριών κατά τη μετάβασή τους στην επαγγελματική εκπαίδευση, την ενίσχυση των βασικών δεξιοτήτων, την ενδυνάμωση του κοινωνικού ρόλου του σχολείου και την καταπολέμηση της σχολικής διαρροής. Εν συντομία, το ΜΝΑΕ περιλαμβάνει εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία, στελέχωση με ψυχολόγους, ενεργοποίηση του θεσμού του Συμβούλου Καθηγητή, δημιουργία χρηματοδοτούμενων Σχεδίων Δράσης, εξοπλισμό των ΕΠΑΛ με υποδομές τηλεδιάσκεψης και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των ψυχολόγων.
Παρότι η συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο έως το 2023 έχει εξασφαλιστεί και έχει ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο για τη συνέχιση του προγράμματος, το ΥΠΑΙΘ δεν έχει προβεί σε καμία κίνηση για την εφαρμογή του ΜΝΑΕ, για το τρέχον σχολικό έτος.
Πιο συγκεκριμένα, δεν έχει εκδοθεί καμία εγκύκλιος προς τα ΕΠΑΛ για τη συνέχιση του προγράμματος και την ενεργοποίηση των συλλόγων διδασκόντων. Επίσης, δεν έχουν επικαιροποιηθεί οι Υπουργικές Αποφάσεις που απαιτούν επανέκδοση ανά έτος και δεν έχουν προσληφθεί οι ψυχολόγοι ώστε να τοποθετηθούν στα σχολεία. Παράλληλα, δεν έχει γίνει καμία πρόβλεψη για την έναρξη της εναλλακτικής ενισχυτικής διδασκαλίας και την πρόσληψη των αναπληρωτών (φιλολόγων και μαθηματικών) και δεν έχει σταλεί οδηγία από το ΥΠΑΙΘ για τα σχέδια δράσης. Τέλος, δεν έχει ανακοινωθεί η έναρξη της επιμόρφωσης που προετοιμάστηκε από το ΙΕΠ κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά και δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για την ενεργοποίηση των ομάδων και των επιτροπών που υποστηρίζουν το πρόγραμμα.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:
1. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του ΥΠΑΙΘ και τι μέτρα προτίθεται να λάβει για τη συνέχιση του καινοτόμου προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ», ώστε η εφαρμογή του να συνεχιστεί απρόσκοπτα το τρέχον σχολικό έτος;
Η ερωτώσα Βουλευτής
Τζούφη Μερόπη