Οι επικεφαλής των θεσμών έρχονται τη Δευτέρα 23/9, στην Αθήνα για έναν σύντομο γύρο επαφών – κλείνει την Τετάρτη και αναμένεται ανακοίνωσή τους την ίδια ημέρα ή την επομένη – εφοδιασμένοι με μακρά λίστα προαπαιτουμένων που έχει συμφωνήσει η προηγούμενη κυβέρνηση να προωθήσει και οι οποίες παραμένουν εκκρεμείς αλλά και με εκτιμήσεις για τον προϋπολογισμό που θα κρίνουν το βασικό ζητούμενο για αυτούς: Την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.

Για την κυβέρνηση, οι τριήμερες αυτές επαφές θα αποτελέσουν ευκαιρία να διερευνήσει κατά πόσον οι δανειστές θα της δώσουν την ευκαιρία να χρηματοδοτήσει το πρόγραμμα των φοροελαφρύνσεων του 2020 – μέσω της εγγραφής στα έσοδα του προϋπολογισμού του 1,2 δισ. ευρώ τα οποία προβλέπεται να εισπράξει την ίδια χρονιά από τα κέρδη των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών από ελληνικά ομόλογα ( SMPs και ANFAs).

Χωρίς τα περιθώρια των SMPS και ANFAs δύσκολα θα επιτευχθεί ο στόχος του 3,5% του ΑΕΠ, εφόσον εφαρμοστούν οι ισόποσες φοροελαφρύνσεις που έχει εξαγγείλει ο Έλληνας Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ. Το θέμα θα κριθεί οριστικά στο Eurogroup του Δεκεμβρίου.

Οι διαπραγματεύσεις

O υπουργός Οικονομικών έχει προετοιμάσει λεπτομερώς το έδαφος των διαπραγματεύσεων. Οι ρυθμίσεις, πάγιο πεδίο αντιπαραθέσεων μεταξύ των δύο πλευρών, είναι ξανά στο προσκήνιο. Σύμφωνα με πληροφορίες από πηγή του οικονομικού επιτελείου έχει ήδη συμφωνηθεί, μεταξύ άλλων, το περιεχόμενο της νέας πάγιας ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, την οποία ετοιμάζει η κυβέρνηση, ένα “αγκάθι” που ξεπεράστηκε με τη θέσπιση εισοδηματικών κριτηρίων.

Ερωτήματα παραμένουν για το αποτέλεσμα που θα επιφέρει στον προϋπολογισμό η ρύθμιση των 120 δόσεων.

Οι δυο πλευρές

Για το 2019 οι δύο πλευρές συμφωνούν ότι θα επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5 % του ΑΕΠ. Τα προβλεπόμενα θετικά αποτελέσματα της φετινής χρονιάς (προβλέπεται πιθανώς ακόμη και υπερπλεόνασμα) ενισχύουν κυρίως οι καλές επιδόσεις των εσόδων που υπερέβησαν τον στόχο και τον Σεπτέμβριο (μέχρι 20/9), όπως αναφέρουν τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών.

Για το 2020, πάντως, ακόμη όλα είναι ανοιχτά. Κρίσιμος θα είναι ο ρυθμός ανάπτυξης , για τον οποίο στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν προς το παρόν ότι θα μπορούσε να είναι μεταξύ 2,3% και 3%. Η έμμεση δημοσιονομική χαλάρωση , μέσω των SMPS και ANFAs, θα συμβάλει στην επίτευξη των υψηλότερων ρυθμών, σημειώνουν.

Οι λίστες

Οι λίστες του καθενός από τους θεσμούς διαφοροποιούνται, ανάλογα με τα ειδικά ενδιαφέροντα τους αν και όλοι έχουν φυσικά μια κοινή ατζέντα.

Έτσι ο ESM θα επιμείνει στην εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών για την οποία ο κ. Σταϊκούραςαναμένεται να παρουσιάσει νέο σχέδιο.

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκεται η ρύθμιση των 120 δόσεων και η δημοσιονομική της επίπτωση. Η Κομισιόν δεν θεωρεί πλέον ότι η επίπτωση αυτή θα είναι τόσο μεγάλη όσο αρχικά εκτιμούσε (0,3% -0, 6%) του ΑΕΠ αλλά δεν έχει πεισθεί ότι θα είναι μηδενική. Η πορεία των αποκρατικοποιήσεων και το τομέας της ενέργειας θα είναι δύο άλλοι τομείς προτεραιότητάς της.

Η Κομισιόν δεν αποκλείεται να επαναφέρει τη συζήτηση για το αφορολόγητο, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να μην το μειώσει.

Για την ΕΚΤ, προτεραιότητες είναι το σχέδιο για τη μείωση των εκκρεμών υποθέσεων στα δικαστήρια στο πλαίσιο του νόμου Κατσέλη , η πορεία εφαρμογής του νέου πλαισίου για την πρώτη κατοικία, οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και το σχέδιο προστασίας στοιχείων ενεργητικού των τραπεζών (APS) για τη μείωση των κόκκινων δανείων τους.

Πηγή: Καθημερινή

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025