Με τον πρόσφατο σεισμό στην Αττική ήρθε ξανά στην επιφάνεια, με οξυμένο τρόπο, το πρόβλημα της αντισεισμικής θωράκισης. Σχολεία στην Αττική (εκτός Πειραιά) χαρακτηρίστηκαν ως ακατάλληλα, ενώ άλλα υπέστησαν υλικές ζημιές και χρήζουν επισκευών. Ορισμένα (π.χ. Δυτική Αττική) γυρνούν σε διπλοβάρδια.
Στα σχολεία του ΠΥΣΔΕ Πειραιά πραγματοποιήθηκε ένας πρώτος οπτικός έλεγχος από κλιμάκια των Δήμων, ωστόσο παραμένει επιτακτική η ανάγκη τεχνικών παρεμβάσεων και έργων σε πολλά από αυτά. Παρεμβάσεις που έπρεπε να είχαν γίνει μέσα στο καλοκαίρι.
Δεν έλειψαν και τραγελαφικά φαινόμενα.
Είναι χαρακτηριστική η οδηγία που στάλθηκε από το Υπουργείο και την Περιφέρεια, αλλά και Δήμους (βλέπε Δήμο Νίκαιας-Ρέντη) προς τους εκπαιδευτικούς των σχολείων, να κάνουν οι ίδιοι την αυτοψία λες και είναι πολιτικοί μηχανικοί!
Το πρόβλημα δε δημιουργήθηκε σε μια νύχτα. Συμβαίνει διαχρονικά, καθώς οι κυβερνήσεις, στο πλαίσιο των πολιτικών υπέρ του κεφαλαίου, της λογικής της ΕΕ περί «κόστους – οφέλους» και των δημοσιονομικών στόχων, της διατήρησης των ματωμένων πρωτογενών πλεονασμάτων οδήγησαν σε ανυπαρξία την κρατική μέριμνα για τον προσεισμικό έλεγχο των σχολικών μονάδων. Υπενθυμίζουμε ότι υπάρχουν σχολεία που έχουν κατασκευαστεί πριν το 1985 και ακόμη παλιότερα, δηλαδή σύμφωνα με παλιότερους αντισεισμικούς κανονισμούς. Στον Πειραιά υπάρχουν σχολεία κατασκευασμένα τη δεκαετία του 1950, σχολεία σε πολυκατοικίες κ.α.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά το σεισμό του 1999 έγινε έλεγχος μόνο στα μισά σχολεία της χώρας και στην συνέχεια σταμάτησε. Στα σχολεία που κρίθηκε αναγκαίο να γίνουν παρεμβάσεις, δεν προχώρησε τίποτα. Τα χρήματα που προβλέπονταν για παρεμβάσεις (2,5 εκ ευρώ) κόπηκαν το 2011 στα πλαίσια του Μνημονίου (αναρωτιόμαστε πότε θα υπάρξει επαρκής χρηματοδότηση για την ανέγερση και επισκευή σχολείων; Μετά το 2060, ημερομηνία σύμφωνα με την οποία πρέπει να έχουμε πρωτογενή πλεονάσματα;).
Ο ΟΣΚ μετατράπηκε σε Α.Ε. και στη συνέχεια συγχωνεύθηκε στις «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.», μαζί με άλλους φορείς, με μεγάλο μέρος του προσωπικού του να μετατάσσεται.
Όλα αυτά σε μια χώρα σαν τη δική μας που εκλύεται το 50% της σεισμικής ενέργειας της Ευρώπης.
Η ΕΛΜΕ Πειραιά έχει αναδείξει το θέμα εγκαίρως και όχι με αφορμή τον πρόσφατο σεισμό που συνέβη στην Αττική.
Αποτελεί ζήτημα ύψιστης προτεραιότητας η λήψη άμεσα μέτρων για να ελεγχθούν όλες σχολικές μονάδες και να αποκατασταθούν οι ζημιές. Πρόκειται για τη ζωή και την ακεραιότητα των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Διεκδικούμε:
1. Να αποκατασταθούν ΑΜΕΣΑ και έγκαιρα όλες οι φθορές που προκλήθηκαν. Να επιταχθούν ασφαλή κτήρια ή να παραχωρηθούν κτήρια του κράτους και των ΟΤΑ ΑΜΕΣΑ, ώστε να λειτουργήσουν αυτή τη σχολική χρονιά τα σχολεία που κρίθηκαν ακατάλληλα.
2. Να ελεγχθούν όλα τα σχολικά κτίρια. Να πραγματοποιηθούν ουσιαστικοί έλεγχοι και όχι μόνο οπτικοί από αρμόδιες επιτροπές του ΟΣΚ σε συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες των ΟΤΑ και να παρασχεθούν πιστοποιητικά καταλληλότητας για όλα τα σχολεία. Ο ουσιαστικός – ενδελεχής έλεγχος όλων των σχολικών μονάδων να γίνει ΑΜΕΣΑ σε όλα τα επίπεδα (στατική επάρκεια –έξοδοι διαφυγής – πυρασφάλεια – επάρκεια σε προαύλια και χώρους συγκέντρωσης). Να δρομολογηθούν σύγχρονα αντισεισμικά κτηριακά συγκροτήματα. ΟΛΑ τα σχολεία πρέπει να είναι κατασκευασμένα σύμφωνα με τους τελευταίους αντισεισμικούς κανονισμούς (2003), που πρέπει να επικαιροποιηθούν, βάσει των δεδομένων των τελευταίων σεισμών (όχι πολυώροφα, επάρκεια σε προαύλια, αντοχή σε μεγαλύτερες επιταχύνσεις κλπ.).
3. Να εξασφαλισθούν χρηματοδότηση και επιστημονικό εξειδικευμένο προσωπικό ώστε να ενισχυθεί αποφασιστικά ο προσεισμικός έλεγχος στα σχολεία σε μόνιμη και σταθερή βάση. Να σταματήσει η απαράδεκτη μετακύλιση της ευθύνης των ελέγχων στους εκπαιδευτικούς!!!
4. Να συνταχθεί μητρώο ελέγχων που θα επικαιροποιείται περιοδικά.
5. Άμεση ανέγερση με τη διαδικασία του κατεπείγοντος σύγχρονων και ασφαλών σχολικών συγκροτημάτων (κατ’ αρχάς για όσα έχουν κριθεί ως ακατάλληλα), με 100% δημόσιες επενδύσεις και χωρίς ΣΔΙΤ, από δημόσιο φορέα, με διασφάλιση του δημόσιου – δωρεάν χαρακτήρα τους.
6. Γενναία χρηματοδότηση των σχολείων ώστε να εξασφαλίζεται η λειτουργική, κτηριακή, υλικοτεχνική υποδομή και η συντήρησή της, για την κάλυψη των αναγκών της εκπαιδευτικής διαδικασίας.