Δυσλεξία | Μαθησιακές δυσκολίες | Ένα παιδί που δυσκολεύεται στην ανάγνωση, στη γραφή ή στα μαθηματικά, ένα παιδί που δεν προοδεύει όπως τα άλλα παιδιά ή και καθόλου, κάνει τους εκπαιδευτικούς να αναρωτιούνται τι τρέχει.
Πολλοί πιστεύουν ότι απλά θα βελτιωθεί με τον καιρό, αλλά τελικά δεν υπάρχει ουσιαστική αλλαγή και κάποιες φορές μάλιστα γίνεται το αντίθετο. Πώς θα αναγνωρίσετε τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μέσα στην τάξη; Ποιά είναι τα σημάδια της δυσλεξίας στα παιδιά Δημοτικού;
Γενικά
– Αργός ρυθμός στην προφορική ή/και γραπτή έκφραση
– Έλλειψη συγκέντρωσης
– Δυσκολία στην εκτέλεση οδηγιών
– Κακή μνήμη
Γραφή
– Φτωχή γραπτή έκφραση- συνήθως μάλιστα χειρότερη από τον προφορικό λόγο
-Οι εργασίες είναι ακατάστατες, με επαναλαμβανόμενες λέξεις, ελλιπή δομή, εκτός θέματος
– Σύγχυση γραμμάτων
– Άσχημα – δυσνόητα γράμματα
– Δυσκολία στο συλλαβισμό
– Αναγραμματισμοί λέξεων
– Λάθος κράτημα του μολυβιού
– Πολλά ορθογραφικά λάθη
– Έλλειψη σημείων στίξης
Ανάγνωση
– Αργή και μονότονη ανάγνωση
– Δυσκολία ανάγνωσης λέξεων με περισσότερες από δύο συλλαβές
– Δυσκολία στα δίψηφα και τρίψηφα
– Άρνηση και αποφυγή διαβάσματος, ειδικά δυνατά μέσα στην τάξη
– Παραλείπει ή προσθέτει λέξεις
– Χάνει τη σειρά διαβάσματος στο κείμενο
– Δυσκολία στην εύρεση των σημαντικότερων σημείων ενός κειμένου
– Δυσκολία στην κατανόηση και αφήγηση ενός κειμένου
Μαθηματικά
– Δυσκολία στη σειρά των αριθμών
-Δυσκολία στη διάκριση δεκάδων, μονάδων κλπ
– Σύγχυση μαθηματικών συμβόλων + – χ :
– Δυσκολία στην εκμάθηση με σειρά, π.χ. τους μήνες, τις μέρες, το αλφάβητο
Ώρα
– Δυσκολία στην εκμάθηση της ώρας
– Έλλειψη κατανόησης και επίγνωσης του χρόνου
– Έλλειψη προσωπικής οργάνωσης
– Δεν θυμάται την ημερομηνία, τους μήνες, τις εποχές
– Δυσκολία με τις έννοιες χτες, σήμερα, αύριο
Ικανότητες
– Δυσκολίες στη λεπτή κινητικότητα
– Περιορισμένη κατανόηση της μη λεκτικής επικοινωνίας
– Σύγχυση χωρικού προσανατολισμού π.χ. δεξιά – αριστερά
– Γράφει και με τα δύο χέρια
– Οι επιδόσεις είναι πολύ διαφορετικές από μέρα σε μέρα
Συμπεριφορά
– Προσπαθεί να βρει τρόπους για να αποφεύγει τις ασκήσεις
– Μοιάζει να ονειροπολεί και να μην ακούει το μάθημα
– Αποσπάται εύκολα
– Κάνει αστεία στην τάξη για να είναι το επίκεντρο ή είναι εντελώς αμέτοχο και στην άκρη
– Κουράζεται πολύ εύκολα
Όταν λοιπόν ο εκπαιδευτικός της τάξης παρατηρήσει αρκετά από αυτά τα σημάδια σε κάποιο μαθητή, πρέπει να επικοινωνήσει με τους γονείς και να τους μεταφέρει τις ανησυχίες του. Επίσης πρέπει οι εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες και να προσπαθούν να προσφέρουν ευκαιρία σε όλα τα παιδιά να μάθουν και να προοδεύσουν κάνοντας το μάθημα ενδιαφέρον και κατάλληλο για όλους!