Από τον οικογενειάρχη μέχρι και τον μεγάλο επενδυτή χρειάζεται ένα φιλικό κράτος που θα διευκολύνει τον πολίτη σε ό,τι του ζητάει. Αυτός είναι ο βασικός στόχος του νεοσύστατου υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός, αρμόδιος για θέματα απλούστευσης των διαδικασιών, Γιώργος Γεωργαντάς και επισημαίνει ότι το πρώτο βήμα θα γίνει με την ενίσχυση του ρόλου των ΚΕΠ.
«Η κυβέρνηση έχει την πρόθεση να αναβαθμίσει τον ρόλο των ΚΕΠ καθώς πρόκειται για έναν θεσμό που έχει καταξιωθεί στη συνείδηση του κόσμου. Δυστυχώς, το ΚΕΠ αυτήν την στιγμή λειτουργεί ως διαμεσολαβητής ανάμεσα στον πολίτη και στις υπηρεσίες και πολλές φορές με μεγάλη καθυστέρηση σε αυτήν την επικοινωνία. Κι αυτό διότι από τις πολλές εκατοντάδες υπηρεσιών που μπορεί να παράσχει το ΚΕΠ, αυτές που έχει την άμεση δυνατότητα πρόσβασης έτσι ώστε να εκδώσει το πιστοποιητικό και να το δώσει αμέσως στον πολίτη είναι ελάχιστες. Είναι λίγες δεκάδες στις εκατοντάδες.
Στόχος μας λοιπόν είναι να μπορέσει, όντας και το ίδιο συνιδιοκτήτης όλων των δεδομένων τα οποία θα έχει το υπουργείο μας, να παράσχει άμεσα το αποτέλεσμα στον πολίτη που ζητάει ένα έγγραφο. Στις περιπτώσεις που υπάρχει η δυνατότητα άμεσης λήψης απάντησης και εξυπηρέτησης».
Όπως σημειώνει ο κ. Γεωργαντάς, έχει ήδη δώσει εντολή να απαντήσουν τα ΚΕΠ σε ποιες υπηρεσίες αυτήν την στιγμή υπάρχει μεγαλύτερη καθυστέρηση, ώστε να υπάρχει ένας εύκολος τεχνικός τρόπο κι εντός του νομοθετικού μας πλαισίου, να δίνονται απευθείας έγγραφα από τα ΚΕΠ. «Για παράδειγμα υπάρχουν κάποια πιστοποιητικά που ζητάει πολύ συχνά ο πολίτης και τα οποία καθυστερεί να τα λάβει στα χέρια του και μελετάμε σε ποια απ΄ αυτά έχουμε τη δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στα συγκεκριμένα αρχεία και άμεσης παράδοσης στον πολίτη. Όσον αφορά για τον ΑΜΚΑ θέλουμε να δίνεται απευθείας με τη γέννηση του παιδιού και τη δήλωσή του. Τη στιγμή που δηλώνει το τέκνο του ο γονιός να υπάρχει η δυνατότητα να παίρνει και τον ΑΜΚΑ.
Ταυτόχρονα, θα ζητηθεί από όλα τα υπουργεία να έχουν μια αποτύπωση της κατάστασης και των ενεργειών του σε επίπεδο απλούστευσης των διαδικασιών. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η φάση, θα υπάρξει μια κεντρική καθοδήγηση που θα γίνει από τεχνοκράτες κι από νομικούς. Να μπορέσουμε να προχωρήσουμε και να δώσουμε τις γενικές κατευθύνσεις έτσι ώστε να αρχίσουμε να βλέπουμε στην πράξη αυτό που λέμε απλούστευση των διαδικασιών». Μάλιστα, ο κ. Γεωργαντάς εξηγεί ότι μερικές φορές κάποιες περιπτώσεις χρήζουν απλά μιας διοικητικής πράξης, ενώ κάποιες άλλες νομοθετικής παρέμβασης. «Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε σε επίπεδο διοίκησης και στη συνέχεια για ό,τι είναι πιο πολύπλοκο και χρειάζεται νομοθετική παρέμβαση, θα το κάνουμε κι αυτό. Οι εντολές του πρωθυπουργού είναι συγκεκριμένες κι έχουν χρονοδιαγράμματα».
«Στόχος μας να μικρύνουμε το κράτος σε επίπεδο εγγράφων και διαδικασιών»
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης «είναι ένα νεοσύστατο υπουργείο το οποίο έχει πάρει αρμοδιότητες κι από το παλιό υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, αλλά και από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, αλλά κι επιπλέον αρμοδιότητες από την Γενική Γραμματεία των πληροφορικών συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών και την ΗΔΙΚΑ από το υπουργείο Εργασίας. Για πρώτη φορά υπάρχει μια απόφαση από τον πρωθυπουργό να συγκεντρωθούν σε όλο το υπουργείο όλα εκείνα τα δεδομένα αλλά κι όλες οι τεχνικές και νομοθετικές δυνατότητες που θα επιτρέψουν στο συγκεκριμένο υπουργείο να βοηθήσει τη χώρα και τη δημόσια διοίκηση να γυρίσει σελίδα» υπογραμμίζει ο υφυπουργός και τονίζει ότι «ουσιαστικά ο στόχος αυτού του υπουργείου είναι να μπορέσουμε να περάσουμε στην ψηφιακή εποχή. Αυτό είναι το τέλος μιας πορείας, το οποίο έχει και πολλές άλλες προϋποθέσεις και πολλές στάσεις. Στο τέλος όμως αυτής της διαδρομής θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα καταφέρουμε να φτάσουμε στον μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών. Είμαστε πολύ πίσω σε επίπεδο ψηφιακής διακυβέρνησης».
Δίνοντας το στίγμα των πρωτοβουλιών και κινήσεων που θα ακολουθήσει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο κ. Γεωργαντάς αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «η δική μου αρμοδιότητα είναι να υπάρξει συνεργασία με τους υπουργούς σε επίπεδο διαδικασιών που έχουν να κάνει σε σχέση με τον πολίτη, είτε με τον επιχειρηματία, είτε με τον επαγγελματία. Δηλαδή ποιες διαδικασίες θα μπορούν να συμπτυχθούν, να καταργηθούν γιατί έρχονται από παλιά και δεν προσφέρουν κάτι, ποια είναι τα έγγραφα τα οποία θα μπορούσαν να περιοριστούν και βέβαια τι από όλα αυτά θα μπορεί να μην χρειάζεται να το προσκομίζει ο πολίτης, αλλά να το αντλεί η υπηρεσία εσωτερικά με μια διαλειτουργικότητα ανάμεσα στα υπουργεία και στις υπηρεσίες.
Στόχος μας λοιπόν είναι να μικρύνουμε το κράτος σε επίπεδο εγγράφων και διαδικασιών κι αυτό στη συνέχεια να ψηφιοποιηθεί ως διαδικασία σε μια κεντρική ενιαία πύλη, στην οποία ο κάθε πολίτης θα μπορεί να έχει πρόσβαση είτε από τον υπολογιστή του είτε από ένα ΚΕΠ και να μπορεί να αντλεί από εκεί όλα τα δεδομένα που τον αφορούν. Να αναφέρουμε βέβαια ότι ο πολίτης έχει πολλές ιδιότητες με τις οποίες απευθύνεται στο κράτος. Μπορεί να είναι ένας οικογενειάρχης και να ζητά ένα πιστοποιητικό, ένας επαγγελματίας, μπορεί να είναι ένας επενδυτής, επιχειρηματίας, ένας αγρότης, κτηνοτρόφος που θέλει να βγάλει μια άδεια για μια εγκατάσταση». Μάλιστα, τα πρώτα αποτελέσματα θα αρχίσουν να φαίνονται από τον Σεπτέμβριο με Οκτώβριο «ειδικά για κάποια ζητήματα όπως εκδόσεις πιστοποιητικών που είναι ‘ώριμα’ και τεχνικά εύκολα. Τους επόμενους μήνες βέβαια θα υπάρχουν και πιο συγκεκριμένα πράγματα να απαντηθούν επί των πολύπλοκων ζητημάτων».
«Όλα θα γίνουν με απόλυτο σεβασμό στην εσωτερική και κοινοτική νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα»
Στο μεταξύ, στα σχέδια του υπουργείο σε δεύτερο πλάνο είναι και η ενημέρωση των πολιτών – όσων θα έχουν άμεση πρόσβαση μέσω του υπολογιστή τους – σχετικά με το ζήτημα της ψηφιακής υπογραφής, και ουσιαστικά της πιστοποίησης τού κάθε χρήση, ώστε να μην χρειάζεται κανέναν ενδιάμεσο. Ωστόσο, μεγάλο μέρος των πολιτών είτε για την έλλειψη δυνατότητας να έχει πρόσβαση στο ίντερνετ, είτε γιατί πρόκειται για άτομα μεγάλης ηλικίας, θα εξακολουθεί να εξυπηρετείται από τα ΚΕΠ.
«Να φανταστείτε ότι τα αιτήματα των ΚΕΠ φτάνουν στις υπηρεσίες ακόμη και σήμερα με φαξ, καθώς δεν υπάρχουν πάντα στους παραλήπτες των υπηρεσιών πιστοποιημένοι υπάλληλοι για να τα παραλάβουν ηλεκτρονικά» σχολιάζει ο κ. Γεωργαντάς και προσθέτει ότι «οι δραστηριότητες του ανθρώπου είναι πολλές, αλλά το κράτος είναι ένα. Για αυτό και το κράτος θα πρέπει να μπορεί να αντλεί ό,τι έχει από τα δεδομένα και τις υπηρεσίες και να τις προσφέρει απευθείας. Όλα αυτά βέβαια θα γίνουν με απόλυτο σεβασμό στην εσωτερική και κοινοτική νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα. Αυτό που πρέπει να γίνει κουλτούρα μας είναι ότι ο πολίτης σε ό,τι μπορεί να του παράσχει το κράτος ως υπηρεσία να ταλαιπωρείται όσο το δυνατό λιγότερο και σε κάποια στιγμή καθόλου.
Κερδίζουμε χρόνο, χρήμα, κερδίζουμε διαφάνεια. Κερδίζουμε ένα καθαρό πεδίο με ξεκάθαρους κανόνες για να μπορεί κι καθένας να δραστηριοποιηθεί, να παράξει. Αυτό θα βοηθήσει και οικονομικά την χώρα σε επίπεδο επενδύσεων. Διότι υπάρχουν πολλές πολύπλοκες διαδικασίες οι οποίες θέλουν κι αυτές την απλούστευσή τους με προσοχή πάντα στη νομοθεσία. Από τον οικογενειάρχη μέχρι και τον μεγάλο επενδυτή χρειάζεται ένα φιλικό κράτος που θα διευκολύνει σε ό,τι του ζητάει ο πολίτης. Είναι ένα μεγάλο στοίχημα, υπάρχει η πολιτική βούληση και η τεχνική δυνατότητα να γίνει αυτό» καταλήγει ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρμόδιος για θέματα απλούστευσης διαδικασιών Γιώργος Γεωργαντάς.