Διευκρινίσεις για τις εξετάσεις ειδικότητας, δίνει το υπουργείο Υγείας και παράλληλα δηλώνει κατηγορηματικά ότι στις προσεχείς πανελλαδικές εξετάσεις που προγραμματίζεται να ξεκινήσουν από το 2ο εξάμηνο του 2019 δεν θα υπάρξει βαθμός στον τίτλο της ειδικότητας. Τονίζει ότι παρά την προφανή αναδιοργάνωση και αναβάθμιση της εκπαίδευσης στη διάρκεια της ειδικότητας, η κριτική από τους συνδικαλιστικούς φορείς των γιατρών έχει επικεντρωθεί στη διάταξη που προβλέπει βαθμό επιτυχίας (άριστα- λίαν καλώς-καλώς), ο οποίος θα αναγράφεται στον τίτλο της ειδικότητας.
powered by Rubicon Project
«Προφανώς, υπάρχουν επιχειρήματα υπέρ και κατά αυτής της ρύθμισης τα οποία το Υπουργείο Υγείας ακούει και σταθμίζει. Προφανώς επίσης δεν θεωρούμε ότι οι εξετάσεις και ο βαθμός τους είναι το μείζον πρόβλημα της ιατρικής εκπαίδευσης, αλλά αντίθετα είναι η καλή στελέχωση και λειτουργία των δημόσιων νοσοκομείων και η καθολική τήρηση του εκπαιδευτικού προγράμματος κάθε ειδικότητας».
Το υπουργείο Υγείας θα επανεξετάσει νομοθετικά το περιεχόμενο της συγκεκριμένης ρύθμισης, η οποία, όπως τονίζεται, σε κάθε περίπτωση δεν θα αφορά τους ειδικευόμενους γιατρούς που εκπαιδεύονται σήμερα με το προηγούμενο πλαίσιο.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, το Υπουργείο Υγείας έχει δρομολογήσει, μετά από εισηγήσεις της Επιτροπής Εκπαίδευσης και της Ολομέλειας του ΚΕΣΥ, μια σοβαρή αναβάθμιση στην ιατρική εκπαίδευση, ιδιαίτερα των ειδικευόμενων γιατρών. Συγκροτήθηκαν 14μελείς επιστημονικές ομάδες εργασίας ανά ειδικότητα και εξειδίκευση που έχουν εκπονήσει ενιαίο πρόγραμμα εκπαίδευσης για κάθε ειδικότητα, ειδικό βιβλίο (log book) για την καταγραφή των δεξιοτήτων που πρέπει να αποκτά κάθε γιατρός στη διάρκεια της εκπαίδευσης του (αριθμός χειρουργείων, κλινικών ή εργαστηριακών πράξεων κλπ). Οι ομάδες αυτές έχουν επίσης αξιολογήσει την επάρκεια και τη δυνατότητα των Κέντρων Εκπαίδευσης και των εκπαιδευτών σε όλα τα νοσοκομεία της χώρας να χορηγούν ειδικότητα, για πόσο χρόνο και για ποιο αριθμό ειδικευομένων, έχουν προτείνει τις προϋποθέσεις αξιόπιστης εκπαίδευσης των νέων γιατρών.
Ταυτόχρονα έχει τροποποιηθεί η διάρκεια και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης σε αρκετές ειδικότητες, όπως η παιδιατρική και η γενική-οικογενειακή ιατρική που έγιναν 5ετούς διάρκειας, ενώ για 1η φορά καθιερώθηκαν σύγχρονες εξειδικεύσεις όπως η Επείγουσα Ιατρική, η Κλινική Φαρμακολογία, η Ιατρική Γενετική, η Νοσοκομειακή Οδοντιατρική κλπ. Η συνολική αυτή παρέμβαση συνοδεύεται και με μια σημαντική αλλαγή στη διαδικασία των εξετάσεων για την απόκτηση του τίτλου ειδικότητας, προστίθεται στην ανακοίνωση του υπουργείου Υγείας.
Καθιερώνονται πανελλαδικού χαρακτήρα εξετάσεις (γραπτές και προφορικές) που διενεργούνται 4 φορές το χρόνο σε 2 εξεταστικά κέντρα (Αθήνα- Θεσσαλονίκη), από τριμελείς επιτροπές που έχουν μονοετή θητεία (1 πανεπιστημιακός γιατρός και 2 Διευθυντές ΕΣΥ ), ενώ έχει προβλεφθεί ειδική αποζημίωση για την μετακίνηση των εξεταζομένων που ζουν και εκπαιδεύονται σε νοσοκομεία της περιφέρειας. «Με τον τρόπο αυτό μετασχηματίζεται ριζικά το σημερινό σύστημα εξετάσεων και ενισχύεται η διαφάνεια, η ομογενοποίηση των θεμάτων και η αντικειμενική αξιολόγηση των ειδικευόμενων γιατρών, χωρίς τις γνωστές εξαρτήσεις και τους μηχανισμούς εξουσίας που δημιουργούσε το προηγούμενο μοντέλο», καταλήγει η ανακοίνωση.
Αντίδραση γιατρών
Οι Νοσοκομειακοί γιατροί και Ιατρικοί Σύλλογοι αντιδρούν με τη διαδικασία «πανελλαδικών εξετάσεων» μέσω των οποίων θα λαμβάνουν οι γιατροί και «βαθμό», με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο να κάνει λόγο για «παγκόσμια πρωτοτυπία» της βαθμολόγησης των τίτλων ειδικότητας που πλήττει βάναυσα τους νέους γιατρούς, αφού θα τους καταστήσει δέσμιους για την υπόλοιπη επαγγελματική τους ζωή ανεξάρτητα από την εξέλιξή τους. Οι Ιατρικοί Σύλλογοι ζητούν την άμεση απόσυρση της ρύθμισης και την έναρξη διαλόγου, ώστε να επιλεγεί ένα ορθό σύστημα εξέτασης για τη λήψη ειδικότητας.