Ψηφίστηκε τελικά σήμερα κατά πλειοψηφία, κατ’ άρθρον στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις».
Το νομοσχέδιο εισάγεται τη Δευτέρα στην Ολομέλεια της Βουλής προς συζήτηση και ψήφιση.
Αντίθετη με τις κινήσεις του υπουργείου Παιδείας που αφορά τις συγχωνεύσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ είναι η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) που επισημαίνει οτι “Γίνεται άκριτη ένταξη του προσωπικού των ΤΕΙ στις πανεπιστημιακές βαθμίδες, ενώ όπου υπάρχει κάποιας μορφής διαδικασία κρίσης για ένταξη (π.χ. στην πρώτη βαθμίδα), γίνεται με καινοφανείς διαδικασίες που δεν έχουν καμιά σχέση με την καθιερωμένη διαδικασία εκλογής μελών ΔΕΠ”.
«Η κυβέρνηση συνεχίζει την πολιτική τής κατά συρροήν συγχώνευσης πανεπιστημίων με ΤΕΙ, με συνοπτικές διαδικασίες και με μια “βιομηχανία νομοσχεδίων” χωρίς να έχει ακόμη τεκμηριώσει με πειστικό τρόπο την αναγκαιότητα αυτής της τακτικής και κυρίως της διαφαινόμενης κατάργησης του τεχνολογικού τομέα ανώτατης εκπαίδευσης, αντί της αναβάθμισής του λόγω της ιδιαίτερης φυσιογνωμίας και αποστολής του», αναφέρει σε χθεσινή ανακοίνωσή της. Συγκεκριμένα, η ΠΟΣΔΕΠ, μεταξύ άλλων, καταγγέλλει:”Ιδρύονται σχολές και πολυάριθμα νέα τμήματα με ποικίλα γνωστικά αντικείμενα χωρίς να εντάσσονται σε έναν στρατηγικό σχεδιασμό, ενώ σε άλλα πανεπιστήμια το υπουργείο Παιδείας έχει απορρίψει την πρόταση ίδρυσης αντίστοιχων ακαδημαϊκών μονάδων χωρίς αιτιολόγηση. Στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ιδρύονται 22 νέα τμήματα, στο Γεωπονικό τρεις σχολές και το ΕΚΠΑ αποκτά νέα σχολή με τρία τμήματα στα Ψαχνά Ευβοίας και άλλα τέσσερα τμήματα επίσης στα Ψαχνά, μαζί με μια Τεχνόπολη στη Χαλκίδα.
Η ΠΟΣΔΕΠ τονίζει οτι: ”Συνεχίζεται η τακτική της δημιουργίας απομονωμένων γεωγραφικά τμημάτων και σχολών χωρίς να δημιουργείται η αναγκαία κρίσιμη μάζα ακαδημαϊκής κοινότητας και άρα χωρίς να μπορεί να δημιουργηθεί το απαραίτητο ακαδημαϊκό περιβάλλον. Εξαγγέλλεται ότι τα πολυάριθμα νέα τμήματα θα ενισχυθούν με ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους οι οποίοι δεν υπάρχουν και δεν δίδονται για να καλύψουν τεράστιες και επείγουσες ανάγκες και κενά που έχουν πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια στις υπάρχουσες ακαδημαϊκές μονάδες. Το 2018 δεν διορίσθηκε κανένα μέλος ΔΕΠ από όσα εκλέχθηκαν από τις θέσεις που είχαν δοθεί, ενώ και για το 2019 δεν προβλέπεται καμία νέα θέση ΔΕΠ”.
Οι πανεπιστημιακοί επισημαίνουν οτι:” Γίνεται άκριτη ένταξη του προσωπικού των ΤΕΙ στις πανεπιστημιακές βαθμίδες, ενώ όπου υπάρχει κάποιας μορφής διαδικασία κρίσης για ένταξη (π.χ. στην πρώτη βαθμίδα), γίνεται με καινοφανείς διαδικασίες που δεν έχουν καμιά σχέση με την καθιερωμένη διαδικασία εκλογής μελών ΔΕΠ. Δημιουργούνται τετραετή προγράμματα σπουδών μηχανικών, που οικειοποιούνται ονομασίες σημερινών τμημάτων μηχανικού, επιχειρώντας τη διάσπαση των ενιαίων πενταετών διπλωμάτων μηχανικού.
Αλλάζουν «κατά το δοκούν» οι προϋποθέσεις εκλογής νέων πρυτάνεων, δημιουργώντας την υπόνοια φωτογραφικών διατάξεων με στόχο να καταστούν εκλόγιμοι «αρεστοί» υποψήφιοι πρυτάνεις που με το ισχύον νομικό πλαίσιο δεν δικαιούνται να είναι υποψήφιοι.
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις» τονίζεται .”Με το παρόν νομοσχέδιο συνεχίζεται το εγχείρημα εξορθολογισμού και αναδιάταξης της αρχιτεκτονικής της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας η οποία ξεκίνησε με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και συνεχίστηκε με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Και στην προκειμένη περίπτωση γνώμονας είναι η ενεργή απάντηση στις διεθνείς προκλήσεις με στόχο: Να ξεπεραστούν παθογένειες και αγκυλώσεις που κρατούν ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης καθηλωμένα. Να ανασυγκροτηθούν ιδρύματα με την αναδιάρθρωση τμημάτων και προγραμμάτων σπουδών. Και, τέλος, τα ελληνικά πανεπιστήμια να γίνουν ισχυρότερα, πιο δυναμικά και καινοτόμα ώστε να ανταποκριθούν τόσο στις ανάγκες των φοιτητών όσο και στις ανάγκες της χώρας.
Από τις αρχές αυτές εμφορείται το παρόν νομοσχέδιο το οποία αφορά τρία σημαντικά πανεπιστήμια, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
(ΕΚΠΑ) και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΓΠΑ) και δύο από τα μεγαλύτερα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΤΕΙ), της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας. Και τα πέντε ΑΕΙ ανταποκρίθηκαν θετικά στο εγχείρημα και με δικές τους πρωτοβουλίες και προτάσεις συμβάλλουν, σε συνεργασία με την Πολιτεία, στην αναδιαμόρφωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και στη νέα της αρχιτεκτονική”.