Δεκτό κατά πλειοψηφία έγινε από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για τις «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις». Τα κόμματα της αντιπολίτευσης καταψήφισαν, ενώ η Ένωση Κεντρώων δήλωσε «παρών».
Ο Υπουργός Κώστας Γαβρόγλου, προανήγγειλε την κατάθεση τροπολογίας που θα δίνει την δυνατότητα στους υπηρετούντες Πρυτάνεις να θέτουν υποψηφιότητα για δεύτερη διαδοχική ή μη θητεία.
Κατά την ομιλία του ο Υπουργός απάντησε στις αιτιάσεις για την επιλογή του χρόνου κατάθεσης του νομοσχεδίου, σημειώνοντας ότι εισήχθη στη Βουλή μετά από 14 μήνες διαβούλευσης. «Από το 1974 και μετά δεν έχει γίνει τόσο συστηματική διαβούλευση» ανέφερε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε: «Έχουμε πολιτιστική και ιδεολογική διαφορά για το τι σημαίνει η συναίνεση. Συναίνεση δεν σημαίνει ότι συμφωνούμε σε όλα. Σημαίνει ότι συμφωνούμε σε ένα πλαίσιο και προχωρούμε στα υπόλοιπα βήματα».
Για τα επαγγελματικά δικαιώματα ο Υπουργός ανέφερε ότι η επίλυσή τους δεν είναι κάτι τεχνικό. «Η επίλυση του ζητήματος αυτού έρχεται σε αντίθεση με ένα κλίμα συντεχνιασμού», ανέφερε και σημείωσε ότι το κλίμα των αντικρουόμενων συντεχνιών διαμορφώθηκε από τις πολιτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων. «Για πρώτη φορά δημιουργήθηκε για το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων Επιτροπή που συνεδρίαζε για περισσότερο από έναν χρόνο και κατέληξε σε ένα πόρισμα που αμβλύνει τις διαφορές. Η αντίληψη των αποτελεσμάτων της Επιτροπής περνά μέσα από την αντίληψη για κοινωνική ειρήνη». Και κατέληξε: «Πολύ φοβάμαι ότι κάποιοι απειλούνται πολιτικά και κοινωνικά από την επίλυση των επαγγελματικών δικαιωμάτων».
Ο κ. Γαβρόγλου, στην ομιλία του ανέφερε, επίσης: «Υπάρχουν κάποιοί που θεωρούν ότι η γνώση πρέπει να καλύπτει τις ανάγκες της αγοράς. Δεν είναι έτσι, και δεν είναι έτσι τα τελευταία 1.000 χρόνια. Οι νέοι πρέπει να πηγαίνουν στο Πανεπιστήμιο για να γίνονται πολύ πιο καλλιεργημένοι και δημοκρατικοί πολίτες αλλά και με δεξιότητες για την αγορά εργασίας. Μην εκφυλίζουμε το Πανεπιστήμιο θεωρώντας ότι είναι το μακρύ χέρι της αγοράς».
Απαντώντας στην κριτική ότι οι προσλήψεις των 4.500 εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή γίνονται για προεκλογικούς λόγους, ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε ότι αυτή η κυβέρνηση προσέλαβε 3.500 σε μόνιμες θέσεις της Εκπαίδευσης αποκαθιστώντας αδικίες των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Αναφερόμενος στο θέμα των αμετάθετων εκπαιδευτικών που επιλύεται με διάταξη στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, τόνισε ότι το πρόβλημα αυτό που κληρονόμησε η κυβέρνηση είναι ένα ακόμη δείγμα του πελατειακού κράτους του παρελθόντος και υπογράμμισε ότι λόγω της πολυπλοκότητάς του, χρειάστηκε ένας ολόκληρος χρόνος ώστε να έρθει η σημερινή διάταξη που το επιλύει. «Οι προηγούμενες κυβερνήσεις τίναξαν την μπάνκα στον αέρα με τις αυθαιρεσίες τους και οι αυθαιρεσίες αυτές δεν λύθηκαν με το πάτημα του ενός κουμπιού» είπε χαρακτηριστικά.
Απευθυνόμενος στη Ν.Δ. που διαρκώς προβάλλει το θέμα της «αριστείας» και ζητά γραπτό διαγωνισμό για την επιλογή των εκπαιδευτικών, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε: «έχουμε μια βαθιά διαφωνία για το τι σημαίνει η επιστημονική διάσταση μιας κοινωνικής πολιτικής. Εμείς, όπως σας είπαμε, καταργήσαμε τους γραπτούς διαγωνισμούς και ενισχύσαμε την προϋπηρεσία γιατί βλέπουμε κάτι θετικό σε αυτό. Για εμάς η αριστεία είναι αυτά τα κριτήρια να παίζουν ρόλο και όχι ποιος βγήκε ‘πρώτος των πρώτων’».
Αναφερόμενος στο νέο σύστημα διορισμών, ο Υπουργός είπε: «Εμείς θέλουμε να έχουμε προσήλωση και στον νόμο και στο πνεύμα του Συντάγματος και στις αποφάσεις του ΣτΕ γιατί σεβόμαστε τα άτομα που θα διοριστούν. Δεν αφήνουμε κανένα παραθυράκι για ασάφειες».
Απαντώντας στο αίτημα του ΚΚΕ για απόσυρση του προτεινόμενου συστήματος διορισμών και την άμεση πρόσληψη 25.000 εκπαιδευτικών, ο κ. Γαβρόγλου τόνισε: «πρόκειται για λαϊκίστικο αίτημα και η κοινωνία κατανοεί ότι την κοροϊδεύετε», αφού η ικανοποίησή του σημαίνει εφαρμογή του νόμου 3848 που προβλέπει μοριοδότηση κατά 50% από τον γραπτό διαγωνισμό. «Αναρωτιέμαι γιατί καταψηφίσατε την κατάργηση ΠΔ 152; Γιατί δεν ψηφίσατε τη δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση; Τελικά ποιος συμπλέει με τη Ν.Δ; ο ΣΥΡΙΖΑ ή το ΚΚΕ; Γιατί σιωπάτε όταν μειώνουμε τον αριθμό των μαθητών στις τάξεις του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού από 25 σε 20; Ακόμη πιο ενδιαφέρουσα είναι η σιωπή σας στο εξής: Πείτε μας ένα θέμα της εκπαίδευσης για το οποίο υποχωρήσαμε στους θεσμούς. Δεν υπάρχει απάντηση γιατί δεν υποχωρήσαμε πουθενά. Και αυτό το πιστώνεται η ελληνική κοινωνία».
Και κατέληξε: «Δεν καταργούμε τον νόμο 3848 για ψηφοθηρικούς λόγους αλλά για επιστημονικούς λόγους. Ο γραπτός διαγωνισμός θεωρούμε ότι δεν έχει επιστημονική και παιδαγωγική εγκυρότητα και γι’ αυτό τον καταργούμε και όχι για να καλοπιάσουμε κάποιους. Η προϋπηρεσία έχει έναν επιστημονικό χαρακτήρα και όχι μόνο εργασιακό. Ο δάσκαλος μέσα στην τάξη βελτιώνεται από την τριβή του με την εκπαιδευτική διαδικασία».
Σημείωσε, τέλος, ότι το προφίλ των εκπαιδευτικών είναι κάτι σύνθετο: «Είναι κάτι που συνδιαμορφώνεται από πτυχία, από προϋπηρεσία και από κοινωνικά κριτήρια. Προσπαθούμε να τα συμπεριλάβουμε όλα αυτά ώστε να αντλήσει η κοινωνία μας ό,τι καλύτερο μπορεί».
Ο κ. Γαβρόγλου απευθυνόμενος στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι το επόμενο διάστημα θα γίνει ουσιαστικός διάλογος για μια σειρά θεμάτων όπως είναι η επιμόρφωση, η παιδαγωγική επάρκεια και η διευκόλυνση για μεταπτυχιακές σπουδές όσων εκπαιδευτικών υπηρετούν σε απομακρυσμένες περιοχές.
ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ
ΠΑΣΑΔ: Οι 23 αληθινές απαντήσεις στις ερωτήσεις για το σύστημα μόνιμων διορισμών