Έκτακτη συνάντηση Βαρδακαστάνη- Γαβρόγλου για το σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών με και εκπαιδευτικών γονέων ατόμων με αναπηρία

H εφαρμογή του ν.4440/2016 η μόνη βιώσιμη και κοινωνικά αποδεκτή λύση, ο διάλογος συνεχίζεται

Συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου είχε σήμερα Πέμπτη 3 Ιανουαρίου αντιπροσωπεία της ΕΣΑμεΑ με επικεφαλής τον πρόεδρό της Ιωάννη Βαρδακαστάνη. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε για το σχέδιο νόμου για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις και εκπαιδευτικών γονιών παιδιών με αναπηρία.

Τόσο ο υπουργός όσο και ο κ. Βαρδακαστάνης καταδίκασαν απερίφραστα τα αρνητικά και ρατσιστικά σχόλια κατά των ατόμων με αναπηρία, που διατυπώνονται από διαφόρους στη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης του σχεδίου νόμου για το νέο σύστημα .

Ο κ. Βαρδακαστάνης ανάφερε στον υπουργό ότι είναι πολύ σημαντικό ότι θα διοριστούν 4.500 μόνιμοι εκπαιδευτικοί στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση, το οποίο ήταν πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος. Στη συνέχεια παρουσίασε τα προβληματικά σημεία του νομοσχεδίου ():

-Το σύστημα προσλήψεων παραβιάζει την προστασία που ο ν.4440/2016 έχει θεσπίσει, που το Σύνταγμα επιτάσσει με το άρθρο 21 παρ. 6 και που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, έχει για δεκαετίες ισχύσει, όπως για παράδειγμα ο ν.2643/98.

-Άτομα με θαλασσαιμία και δρεπανοκυτταρική αναιμία και άτομα με σκλήρυνση κατά πλάκας, ενώ μέχρι σήμερα προτάσσονταν στους πίνακες προσλήψεων εκπαιδευτικών, με το παρόν σχέδιο νόμου αυτό παύει να ισχύει/

-Καταργείται το άρθρο 39 του ν. 4403/2016, το οποίο αποτέλεσε μία σημαντική νομοθετική ρύθμιση, η οποία εξομοιώνει τη μοριοδότηση των γονέων τουλάχιστον ενός ανάπηρου τέκνου με τους πολύτεκνους κι έτσι αποτελεί ίσως τη μοναδική πρόβλεψη πρόνοιας για τους εκπαιδευτικούς γονείς ΑμεΑ, αφού είχε ως το αποτέλεσμα να προσληφθούν οι 247 από τους 335 εκπαιδευτικούς γονείς ΑμεΑ ως αναπληρωτές το σχολικό έτος 2017-18.

-Μέχρι σήμερα οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία παίρνουν 7 μόρια και το διδακτορικό 6, ενώ με την πρόταση του υπουργείου θεσπίζονται 40 μόρια για το διδακτορικό και 20 για την αναπηρία.

-Μόνιμη αναπηρία 67%: Είναι προφανές ότι οι συντάκτες αυτών των ρυθμίσεων έχουν πλήρη άγνοια της κατάστασης στα ΚΕΠΑ και το πώς εκδίδονται και χαρακτηρίζονται οι γνωματεύσεις. Εκδίδονται συνεχώς πιστοποιήσεις αναπηρίας και χρόνιας πάθησης που δεν κρίνονται ούτε ως μόνιμες, ούτε ως δια βίου, ενώ έχουν όλα τα χαρακτηριστικά και των δύο καταστάσεων. Συνεπώς είναι άδικο να αποκλειστούν αυτά τα άτομα με αναπηρία και οι γονείς αυτών από το νέο σύστημα προσλήψεων. Για αυτό η ρύθμιση πρέπει να λάβει υπόψη τη ζώσα πραγματικότητα.

Η πρόταση του συνόλου του αναπηρικού κινήματος της χώρας, του συνόλου των εκπαιδευτικών με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις και των εκπαιδευτικών που είναι γονείς ατόμων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις για την εφαρμογή του ν.4440/2016 άρθρο 25 παρ. γ και δ, είναι η μόνη βιώσιμη και κοινωνικά αποδεκτή λύση. Ήδη το ΑΣΕΠ εφαρμόζει αυτή τη διάταξη σχεδόν δύο χρόνια και σε μικρούς και σε μεγάλους διαγωνισμούς χωρίς να έχουν υπάρξει προβλήματα.

Ως εκ τούτου η ΕΣΑμεΑ ζητά να θεσπιστεί η κατά προτεραιότητα κάλυψη ποσοστού δέκα τοις εκατό (10%) των θέσεων μόνιμων ή αναπληρωτών εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής εκπαίδευσης από άτομα με αναπηρία, με ποσοστό αναπηρίας 50% τουλάχιστον και ποσοστού πέντε τοις εκατό (5%) των θέσεων από όσους έχουν τέκνο, αδελφό ή σύζυγο, καθώς και από τέκνα ατόμων με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, όπως αυτό διαπιστώνεται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές του ΚΕΠΑ. Κατ` εξαίρεση όταν πρόκειται για άτομα που πάσχουν από νοητική αναπηρία ή αυτισμό, για την παροχή της προστασίας να απαιτείται ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 50%.

Επιπρόσθετα:

-Να μοριοδοτούνται τα πιστοποιητικά της γραφής Braille και της γνώσης ελληνικής νοηματικής γλώσσας. Όταν δε, πρόκειται για σχολεία τυφλών ή κωφών ή για πρόγραμμα παράλληλης στήριξης να είναι υποχρεωτική η κατοχή των αντίστοιχων πιστοποιητικών γραφής Braille ή γνώσης ελληνικής νοηματικής γλώσσας.

-Κατάργηση του κριτηρίου ξένης γλώσσας για την πρόσληψη κωφών και βαρήκοων εκπαιδευτικών.

-Στο άρθρο 12 που αφορά στις μετατάξεις εκπαιδευτικών να συμπεριληφθεί και η αναμόρφωση του αναχρονιστικού Π.Δ. 50/1996, το οποίο διέπει το σύστημα μεταθέσεων, αποσπάσεων εκπαιδευτικών με αναπηρίες και εκπαιδευτικών που είναι γονείς ατόμων με αναπηρία, με τη συμπερίληψη και άλλων κατηγοριών αναπηρίας.

-Είναι απαραίτητο να λαμβάνεται υπόψη και ο τόπος κατοικίας του ατόμου με αναπηρία ή του ατόμου που προστατεύει άτομο με αναπηρία στο διορισμό του.

-Η ΕΣΑμεΑ θα αγωνιστεί με κάθε πρόσφορο μέσο και τρόπο, έτσι ώστε η μεγάλη κατάκτηση του ν.4440/2016 να γίνει αποδεκτή και στην εκπαίδευση.

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε κλίμα κατανόησης των θέσεων του αναπηρικού κινήματος, ο διάλογος θα συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες πριν τη συζήτηση του σχεδίου νόμου στη Βουλή. Η ΕΣΑμεΑ θα τοποθετηθεί οριστικά μετά την ολοκλήρωση του διαλόγου.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025