Η ευρωπαϊκή εβδομάδα επαγγελματικών δεξιοτήτων είναι μία πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία επιδιώκει να προωθήσει την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) ώστε να αποτελέσει πρώτη επιλογή για τους ανθρώπους όλων των ηλικιών.
Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – Ερευνητής
Αντιπρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Φέτος πραγματοποιήθηκε για τρίτη χρονιά η εβδομάδα επαγγελματικών δεξιοτήτων από τις 5 έως 9 Νοεμβρίου, με εκατοντάδες εκδηλώσεις και δράσεις ανά χώρα, οι οποίες κορυφώθηκαν στη Βιέννη της Αυστρίας.
Το κάθε κράτος μέλος της Ε.Ε. όρισε έναν Πρέσβη ΕΕΚ για να συμβάλει στην προώθηση της ΕΕΚ σε εθνικό επίπεδο. Οι εθνικές αρχές της χώρας μας επέλεξαν την κ. Όλγα Παπακυριακού.
Σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου του ΥΠΠΕΘ (30-10-2018) «η ευρωπαϊκή εβδομάδα επαγγελματικών δεξιοτήτων είναι μια εξέδρα στην οποία αναδεικνύονται οι σημαντικές δυνατότητες που προσφέρει η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και βοηθά τους νέους να κάνουν τη σωστή επιλογή σπουδών που τους ταιριάζει».
Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο παιδείας διοργάνωσε εκδήλωση, την Παρασκευή 2 Νοεμβρίου στην Σιβιτανίδειο Σχολή, όπου παρουσιάστηκαν το πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.» και ο θεσμός «Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας».
Όλα αυτά πέρασαν σχεδόν απαρατήρητα στην Ελλάδα διότι το δημοσιογραφικό ενδιαφέρον μονοπωλούν οι κινητοποιήσεις στο χώρο της εκπαίδευσης και συγκεκριμένα της Δευτεροβάθμιας, οι οποίες αποβλέπουν στη μη ψήφιση του νέου Νόμου για το Λύκειο, το διορισμό μονίμων εκπαιδευτικών και άλλα θέματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Για την ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης δεν ακούστηκε οτιδήποτε.
Αντίθετα στη υπόλοιπη Ευρώπη ο θεσμός της ΕΕΚ και της μαθητείας βρίσκονται στο επίκεντρο του κρατικού ενδιαφέροντος διότι έχει αποδειχθεί ότι η ΕΕΚ και η μαθητεία βοηθούν αποτελεσματικά στον περιορισμό της ανεργίας των νέων και προωθούν την οικονομική ανάπτυξη.
Παραθέτουμε Στατιστικά στοιχεία για την ΕΕΚ στην Ευρώπη:
Ποσοστό 60% των αποφοίτων ΕΕΚ βρίσκουν την πρώτη τους μακροχρόνια θέση εργασίας μέσα σε ένα μήνα από την ολοκλήρωση των σπουδών τους (το ποσοστό αυξάνει σε 80% μετά από έξι μήνες).
Ποσοστό 85% των σπουδαστών των προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης είναι ικανοποιημένοι από τις δεξιότητες που απέκτησαν
Οι νέες θέσεις εργασίας για άτομα με υψηλή ειδίκευση αναμένεται να αυξηθούν κατά 21% το διάστημα μεταξύ 2015 και 2025, ενώ θα υπάρχουν 17% λιγότερες ευκαιρίες για εργαζόμενους χαμηλής ειδίκευσης
Περισσότεροι από 120.000 εκπαιδευόμενοι και μαθητευόμενοι και περίπου 20.000 μέλη του προσωπικού επωφελούνται από ευκαιρίες ευρωπαϊκής κινητικότητας κάθε χρόνο
Το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο επενδύει 6,7 δισεκατομμύρια ευρώ στην ΕΕΚ και 7,2 δισεκατομμύρια ευρώ στη δια βίου μάθηση (2014-2020)
(Πηγή: A quick guide to EU action on vocational education and training (VET)). European commission 2018).
Για την Ελλάδα δεν διαθέτουμε αντίστοιχα στατιστικά στοιχεία αλλά αποτελεί κοινή πεποίθηση ότι τα μεγέθη είναι τελείως διαφορετικά.
Να σημειωθεί επίσης ότι σύμφωνα με την Eurostat Vocational education and training statistics, (Σεπτέμβριος 2018):
Στην ΕΕ, το 3,3% των μαθητών στην κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γυμνάσιο) ακολούθησε επαγγελματικά προγράμματα το 2016, με το ποσοστό αυτό να φθάνει το 49,3% για την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το 91,5% για τη μεταδευτεροβάθμια μη τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το 2016, το 45,6% των αποφοίτων από επαγγελματικά προγράμματα στην ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην ΕΕ ήταν γυναίκες.
Το 2015, το 30,5% των επιχειρήσεων στην ΕΕ με 10 ή περισσότερα άτομα απασχολούσαν συμμετέχοντες στην αρχική επαγγελματική κατάρτιση.
Η προσπάθεια η οποία καταβάλλεται από το ΥΠΠΕΘ για ενδυνάμωση των ΕΠΑ.Λ. τα οποία αποτελούν το φυτώριο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (μαθητεία, διέξοδος προς το χώρο της εργασίας και τα πανεπιστήμια κ.λ.π) είναι αμφίβολο εάν θα έχουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Οι επιφυλάξεις, παρά την αύξηση των εγγραφών στα ΕΠΑ.Λ., προέρχονται από το γεγονός ότι στο χώρο των Γενικών Λυκείων εμφανίζεται προοδευτικά ένα κύμα αντίδρασης με κύριο σκεπτικό ότι γίνεται δυσκολότερη η πρόσβαση στα πανεπιστήμια, ότι υποβαθμίζεται η γενική παιδεία, αυξάνονται τα φροντιστήρια κ.λ.π.
Μέσα στο κλίμα αυτό έχουν αρχίσει να εμφανίζονται οι γνωστοί «ανησυχούντες» οι οποίοι και κατά το παρελθόν προέβαλαν τα συνθήματα «θέλουμε μόρφωση και όχι δεξιότητες», «πανεπιστήμιο για όλα τα παιδιά», «όχι στην υποβάθμιση της ανθρωπιστικής παιδείας» κ.λ.π.
Η αύξηση της ΕΕΚ στη χώρα μας αποτελεί μια βασική συνιστώσα για την οικονομική ανάπτυξη η οποία θα εξασφαλίσει πόρους, εκτός των άλλων και για τη μόρφωση, τα πανεπιστήμια κ.λ.π.
Η απαξίωση της ελληνικής κοινωνίας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση στην Ελλάδα φαίνεται ότι ακόμη καλά κρατεί.
Η ανεργία των νέων, οι χαμηλότατες αποδοχές των νέων εργαζομένων, η μερική απασχόληση, η μαύρη εργασία, η μετανάστευση των νέων πτυχιούχων κ.λ.π. δεν έχει αναστρέψει το κλίμα υπέρ της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Η αναστροφή αυτή όμως, δε γίνεται με κοινωνικό αυτοματισμό. Απαιτούνται ενισχυτικά μέτρα από την κεντρική εξουσία.
Ο θεσμός της μαθητείας χρειάζεται βελτίωση ώστε να γίνει ελκυστικός στον ιδιωτικό τομέα ώστε να βρίσκουν θέσεις εργασίας περισσότεροι νέοι.
Το ποσοστό εισαγωγής των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στα πανεπιστήμια από 5% θα πρέπει να αυξηθεί σε 10% τουλάχιστον, τώρα που το ποσοστό εισαγωγής στα ΤΕΙ μετατρέπεται από 20% σε 5% λόγω της μετεξέλιξής τους σε πανεπιστήμια.
Θα παρθούν μέτρα προτού η Ελλάδα μετατραπεί σε χώρα γερόντων;
Ίδωμεν