Στις αναμενόμενες ανακοινώσεις του Υπουργού Παιδείας σχετικά με τη νέα δομή της Γ’ Λυκείου, θα έχουμε μια απροσδόκητη εξέλιξη: την αφαίρεση του μαθήματος των Λατινικών από τη Θεωρητική Κατεύθυνση!
Δε θα σχολιάσουμε την επιλογή αυτή. Ούτε θα προσέλθουμε ως επαίτες στα σκαλιά του Υπουργού, ζητώντας την αναθεώρηση της απόφασής του.
Η αξία των μαθημάτων κλασικής παιδείας δε χρειάζεται τη δική μας επιχειρηματολογία.
Απλά, θα ζητήσουμε δημόσια να μας γνωστοποιηθεί το σκεπτικό της απόφασης αυτής. Και θα πρέπει οι εξηγήσεις να είναι αρκούντως ικανοποιητικές, μιας και θα αντικατασταθεί από την Κοινωνιολογία, μάθημα, που ήδη διδάσκεται επί ένα τρίωρο στην Α’ Λυκείου (άραγε, τι νέο θα μάθουν οι μαθητές, σχεδόν ένα έτος μετά;).
Αν το Υπουργείο Παιδείας επιθυμούσε την ενίσχυση των ανθρωπιστικών σπουδών, θα μπορούσε να εισάγει το μάθημα της Φιλοσοφίας, ένα παμπάλαιο επιστημονικό αντικείμενο, που διαρκώς ανανεώνεται και εξελίσσεται και συνδέεται άμεσα με την πνευματική και η ηθική εξέλιξη του ανθρώπου.
Για κάθε μάθημα μπορεί να βρει κανείς πληθώρα αφορμών για να το στηρίξει ή να το απορρίψει. Αλλά, η αντικατάστασή του με ένα άλλο αντικείμενο, το οποίο έχει ήδη διδαχθεί κι έχει ελάχιστες δυνατότητες ανανέωσης της διδακτέας ύλης του, δημιουργεί δεύτερες σκέψεις, ως προς τις προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας.
Δυστυχώς, κι αυτή η επιλογή θεωρούμε ότι γίνεται με κριτήριο τα ελλείμματα και τα περισσεύματα προσωπικού κι όχι τις ανάγκες των μαθητών. Δεν είναι η πρώτη φορά που το βιώνει η εκπαιδευτική κοινότητα. Το βίωσαν οι συνάδελφοι ΠΕ04 και ιδίως οι Φυσικοί. Το βίωσαν οι Φιλόλογοι, βλέποντας τα αντικείμενά τους να ανατίθενται δεξιά κι αριστερά, με μόνο ζητούμενο τη συμπλήρωση ωραρίου των περισσευούμενων εκπαιδευτικών, ασχέτως ειδικότητας.
Το βίωσαν οι μαθητές, βλέποντας να αλλοιώνονται τα ωρολόγια προγράμματα, ανάλογα με την περίσσεια ειδικοτήτων. Και τώρα, φθάνουμε στο επόμενο βήμα: την κατάργηση ενός μαθήματος, που συνδέεται με τις ανθρωπιστικές επιστήμες διαχρονικά! Αναρωτιόμαστε ποιο θα είναι το επόμενο «θύμα» αυτής της «λογιστικής» διαχειριστικής αντίληψης του ωρολογίου προγράμματος.
Πάντως, το μόνο βέβαιο είναι ότι οι πειραματισμοί αυτοί έχουν ως θύματα τους Έλληνες μαθητές…
Πανελλήνιες 2019: Δυσκολότερα τα Αρχαία από το 2019