Πώς προγραμματίζεις ένα ρομπότ να ζωγραφίζει; Μπορείς να συνδέσεις τον υπολογιστή με κινήσεις του σώματός σου, να προγραμματίσεις την κατασκευή ενός αντικειμένου, όπως, ένα ζευγάρι σκουλαρίκια ή να λάβεις μέρος σε ρομπομαχίες και να ταξιδέψεις στο διάστημα με συσκευές εικονικής πραγματικότητας;
Πρόκειται για εφαρμογές που μπορούν να επιτύχουν όλοι όσοι βρεθούν σήμερα (Σάββατο 9 Ιουνίου) από τις 10 το πρωί μέχρι τις 5 το απόγευμα στην πρώτη ανοιχτή εκδήλωση STEM (Επιστήμη, Τεχνολογίας, Μηχανική, Μαθηματικά) του ψηφιακού εργαστηρίου του MakerSpace και να μάθουν από κοντά τι σημαίνει ψηφιακή τεχνολογία.
Όπως τονίζει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Αλέξανδρος Καμπούρογλου, γενικός διευθυντής του AthensPartnership, του οργανισμού που συντονίζει το MakerSpace για τον δήμο Αθηναίων «το εργαστήριο MakerSpace είναι μόλις στον δεύτερο χρόνο λειτουργίας του και βρίσκεται στο Σεράφειο του δήμου Αθηναίων, σε καινούργιες εγκαταστάσεις που μπορούν να φιλοξενήσουν εκπαιδευτικές επισκέψεις σχολείων. Είναι ένας χώρος δημιουργίας, και όχι ένα πάρκο τεχνολογίας όπου απλά θαυμάζουμε τεχνολογικές εφαρμογές. Η εικοσαμελής ομάδα του Εργαστηρίου Μεταβαλλόμενων Ευφυών Περιβαλλόντων του Πολυτεχνείου Κρήτης, η οποία είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία του MakerSpace, απαρτίζεται από αρχιτέκτονες ερευνητές από το Πολυτεχνείο Κρήτης που θα καθοδηγήσουν όλους μας στη χρήση και τις δυνατότητες των μηχανημάτων».
«Για το καλύτερο εφόδιο» κάνει λόγο ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης «που μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά να είναι δημιουργοί, και όχι απλά παθητικοί χρήστες της τεχνολογίας».
Όλες οι δραστηριότητες του ψηφιακού εργαστηρίου είναι δωρεάν κι αποτελεί βασικό κομμάτι του καινοτόμου προγράμματος «Έτσι Μαθαίνω Καλύτερα» του δήμου Αθηναίων, το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία με το Εργαστήριο Μεταβαλλόμενων Ευφυών Περιβαλλόντων (TUC ΤΙΕ Lab) του Πολυτεχνείου Κρήτης με αποκλειστικό δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και τον συντονισμό του AthensPartnership.
Όπως αναφέρει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Καμπούρογλου, «τα προγράμματα κι οι δράσεις του Maker Space έχουν ολοκληρωθεί για τη φετινή σχολική χρονιά και θα συνεχιστούν και του χρόνου».
Στην πρώτη φάση έγιναν αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις αναβάθμισης σε 24 σχολεία του δήμου Αθηναίων, ενώ, στη δεύτερη φάση, δημιουργήθηκαν 87 «Εκπαιδότοποι», εκπαιδευτικές κατασκευές που εμπλουτίζουν τα εργαλεία της μάθησης και το περιβάλλον του σχολείου, με την ενεργή συμμετοχή μαθητών και δασκάλων.
«Σήμερα, στο makerspace, τα παιδιά μπορούν, μεταξύ άλλων, να κατασκευάσουν “Εκπαιδότοπους”, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην τάξη για να “ζωντανέψουν” το μάθημα» υπογραμμίζει ο κ. Καμπούρογλου και επισημαίνει ότι «με έναν τρόπο, το εργαστήριο αυτό μας πάει στην πολύ προηγμένη τεχνολογία, αλλά ταυτόχρονα είναι και πολύ παραδοσιακό: στο κέντρο του βρίσκεται η φιλοσοφία “φτιάξτο μόνος σου”. Οπότε μπορούμε να πούμε ότι με το MakerSpaceτα τα παιδιά εξερευνούν τι σημαίνει να γίνεσαι “εφευρέτης” στον 21ο αιώνα».
Ο γενικός διευθυντής του AthensPartnership επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «το στοίχημα είναι να φέρουμε την τεχνολογία στα μέτρα των νέων, να κατανοήσουν τη χρήση της ως δημιουργοί και όχι μόνο ως παθητικοί χρήστες που μένουν με το στόμα ορθάνοιχτο. Γι αυτό κι η ομάδα αρχιτεκτόνων-ερευνητών του Πολυτεχνείου Κρήτης έδωσε βήμα στη φαντασία και την δημιουργικότητα των παιδιών. Στο Makerspace, τα παιδιά μπορούν, για παράδειγμα, να δούνε μπροστά στα μάτια τους πώς σχεδιάζεται αλλά και πώς παράγεται ένα απλό παιχνίδι, ένα πιόνι σκακιού ας πούμε, ή ένα μπρελόκ, άρα τους γεννιέται φυσικά η περιέργεια “άραγε τι θα μπορούσα εγώ να φτιάξω;”».
Κάτια Παπαδοπούλου