Τουλάχιστον 6-7 λεπτά ανά λίτρο στην τιμή της αμόλυβδης και άλλα τόσα στην τιμή του πετρελαίου κίνησης έχει «κοστίσει» μέχρι τώρα το ράλι στη διεθνή τιμή του πετρελαίου.Μέσα σε ένα τρίμηνο η τιμή του «μαύρου χρυσού» έχει ανατιμηθεί κατά περίπου 8,93% ενώ μόνο τον τελευταίο μήνα, η ανατίμηση ξεπερνά το 7%. Το γεγονός ότι αυτή η ανατίμηση δεν περνάει εξ’ ολοκλήρου στην τιμή της αντλίας, οφείλεται σε έναν και μόνο λόγο: στην υπερφορολόγηση.
Το δυστύχημα του Έλληνα καταναλωτή να πληρώνει τον 3ο μεγαλύτερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στην αμόλυβδη, γίνεται… ευτύχημα σε περιόδους ανατίμησης των διεθνών τιμών. Ο ειδικός φόρος, δεν είναι συνάρτηση κάποιου άλλου οικονομικού μεγέθους. Βρέξει, χιονίσει, το δημόσιο ξέρει ότι την αμόλυβδη θα εισπράξει περίπου 1 ευρώ ανά λίτρο.
Το πώς έχουν κινηθεί οι τιμές των καυσίμων στη λιανική εν μέσω ταχύτατης αύξησης της διεθνούς τιμής, φαίνεται από τα ακόλουθα επίσημα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών:
· 01/01: 1,538 ευρώ η αμόλυβδη και 1,308 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης
· 01/02: 1,553 ευρώ η αμόλυβδη και 1,327 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης
· 01/03: 1,527 ευρώ η αμόλυβδη και 1,308 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης
· 01/04: 1,549 ευρώ η αμόλυβδη και 1,319 το πετρέλαιο κίνησης
· 01/05: 1,58 ευρώ η αμόλυβδη και 1,354 το πετρέλαιο κίνησης
· 09/05: 1,593 ευρώ η αμόλυβδη και 1,367 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης
Προκύπτει λοιπόν ότι η αμόλυβδη ήταν ούτως ή άλλως πολύ ακριβή και πριν ξεκινήσει το ράλι στις διεθνείς τιμές. Απλώς με την ανατίμηση δόθηκε και η… χαριστική βολή στα νοικοκυριά τα οποία εξακολουθούν να περιορίζουν την κατανάλωση καυσίμων.
Σε κάθε περίπτωση, το οικονομικό επιτελείο είναι αυτό που καίγεται περισσότερο για την πορεία του πετρελαίου. Και αυτό διότι ο φετινός προϋπολογισμός συντάχθηκε τον περασμένο Νοέμβριο με πρόβλεψη για τιμή του πετρελαίου στα 50-52 δολάρια το βαρέλι κατά τη διάρκεια του 2018.
Η απότομη αύξηση της τιμής σε επίπεδα άνω των 70 δολαρίων μπορεί να επηρεάσει και το εμπορικό ισοζύγιο αλλά και τα φορολογικά έσοδα. Προς το παρόν, οι συνέπειες είναι περιορισμένες καθώς η μεταβολή ήταν απότομη και δεν έχουν φανεί μεγάλες συνέπειες είτε στην κατανάλωση είτε και στις εισαγωγές-εξαγωγές.