Τον χαμένο χρόνο στη δρομολόγηση αλλαγών στη δομή του λυκείου επιχειρεί να αναπληρώσει ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», την Παρασκευή ο υπουργός συναντήθηκε για το θέμα με τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής κ. Γεράσιμο Κουζέλη. Η δομή του νέου λυκείου θα σκιαγραφήσει και το νέο εξεταστικό σύστημα για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Ωστόσο, σε αντίθεση με τα περιθώρια για τη Β΄ Λυκείου, υπάρχει χρόνος για την τελική μορφή του νέου συστήματος πρόσβασης.
Ειδικότερα, εάν η ηγεσία του υπουργείου επιθυμεί να προχωρήσει σε αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων που θα εφαρμοστούν από τον προσεχή Σεπτέμβριο για τους μαθητές της Β΄ Λυκείου, η σχετική νομοθετική πρωτοβουλία θα πρέπει να ξεκινήσει αμέσως μετά το Πάσχα. Ηδη, έχει χαθεί χρόνος τη στιγμή που το ΙΕΠ έχει καταθέσει την πρότασή του, για την οποία έχουν εργαστεί περί τους 100 επιστήμονες εθελοντικά. Σε γενικές γραμμές, η λογική της πρότασης του ΙΕΠ είναι:
• Να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των μαθημάτων στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου. Αυτό κρίθηκε απαραίτητο ως ένα πρώτο βήμα εξορθολογισμού του προγράμματος σπουδών, καθώς οι μαθητές βρίσκονται σήμερα αντιμέτωποι με ένα πολύ μεγάλο αριθμό μαθημάτων – 18 στη Β΄ Λυκείου, 15 στη Γ΄ Λυκείου–, γεγονός που οδηγεί σε έναν κατακερματισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
• Να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας των επιμέρους μαθημάτων, ώστε να είναι δυνατές η εμβάθυνση, η συστηματική και αποτελεσματική διδασκαλία και η στήριξη των μαθητών ανάλογα με τις δυσκολίες τους.
• Να προετοιμάζει το πρόγραμμα μαθημάτων σε Β΄ και Γ΄ Λυκείου τους μαθητές για τις απαιτήσεις των σπουδών στα ΑΕΙ.
• Να διαμορφωθεί το πρόγραμμα σπουδών με τέτοιο τρόπο ώστε τα διδακτικά αντικείμενα να υπαχθούν στις ευρύτερες επιστημονικές τους περιοχές και να διδάσκονται σε ενοποιημένα πεδία (εντός των οποίων θα εκπονούνται και ερευνητικές εργασίες).
• Οι αλλαγές να συμβαδίζουν με περαιτέρω τροποποιήσεις στη μέθοδο διδασκαλίας, ώστε να καλλιεργείται η κριτική σκέψη και να αντιμετωπιστεί η παπαγαλία.
• Να μεταβληθεί ο τρόπος αξιολόγησης, για παράδειγμα, έλεγχος πολλαπλών και σύνθετων ικανοτήτων (αναλυτική, συνθετική, κριτική σκέψη, πρωτοτυπία) και όχι της επάρκειας στη στεγνή αναπαραγωγή της γνώσης.
Επί της πρότασης, πάντως, υπάρχουν αντιδράσεις, κυρίως από τις ειδικότητες των εκπαιδευτικών τα μαθήματα των οποίων θα «χάσουν» ώρες στη νέα δομή του Λυκείου. Από την άλλη, ο υπουργός δέχεται και εσωκομματικά βέλη. Χαρακτηριστικά, όπως ελέχθη στην «Κ» από πολιτικό στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, «χειρίστηκε το θέμα ανώριμα και αντιφατικά». Αρα, το πράσινο φως για τη νέα δομή του Λυκείου θα έχει πρωτίστως πολιτικά και δευτερευόντως ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά.