Σε νέα τροχιά θέτει το υπουργείο Παιδείας την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στην Ελλάδα. Με δέλεαρ πάνω από 700 εκατομμύρια ευρώ έως το 2020, τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα αναλάβουν να εισέλθουν στο πεδίο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης, προκαλώντας αναταράξεις στον χώρο των δημόσιων και ιδιωτικών ΙΕΚ αλλά και στα τμήματα ΤΕΙ που θα υποβαθμισθούν σε διετή προγράμματα σπουδών.
Είναι χαρακτηριστικές οι διαμαρτυρίες του Τμήματος Εργοθεραπείας Αθηνών, για το οποίο ένα εκ των σχεδίων είναι η μετατροπή του σε πρόγραμμα διετούς φοίτησης.
Ειδικότερα, ο σχεδιασμός για τα διετή προγράμματα σπουδών στα ΑΕΙ αναπτύχθηκε σε πρόσφατη ημερίδα. Η αρχική ιδέα διατυπώθηκε σε έκθεση, την οποία συνυπέγραψαν στα μέσα του 2016 ο νυν υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου (τότε κατείχε τη θέση του προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής) και ο νυν πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρωπίνου Δυναμικού, Σπύρος Γεωργάτος.
Η ιδέα ήταν να μετατραπούν σε διετή προγράμματα όσα τμήματα ΤΕΙ, κατόπιν αξιολόγησης, δεν προκριθούν για να παραμείνουν στον χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ωστόσο, αξιολόγηση των τμημάτων ΤΕΙ, τουλάχιστον υπό το πρίσμα της έκθεσης Γαβρόγλου-Γεωργάτου, δεν οργανώθηκε, την ίδια στιγμή που ο κ. Γαβρόγλου, από τη θέση πλέον του υπουργού Παιδείας, επέσπευσε τις διαδικασίες για συνεργασίες πανεπιστημίων και ΤΕΙ ή ΤΕΙ και ΤΕΙ. Ενα τέτοιο πείραμα αποτελεί το εξαγγελθέν Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το οποίο θα προέλθει από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιώς.
Στην ημερίδα του περασμένου Σαββάτου έγινε γνωστό ότι για τα διετή προγράμματα που θα δημιουργήσουν τα ΑΕΙ/ΤΕΙ υπάρχει ποσό 728 εκατ. ευρώ έως το 2020. Το ποσό αποτελεί δέλεαρ για τα ΑΕΙ, αλλά δεν έχουν συζητηθεί οι επιπτώσεις του εγχειρήματος. Ενδεικτικά, σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», η αρχική ιδέα τα ΑΕΙ να εισέλθουν στον χώρο της κατάρτισης εξυπηρετεί, καθώς τα τελευταία χρόνια, εν μέσω δημοσιονομικής λιτότητας, η λειτουργία των δημόσιων ΙΕΚ ήταν συνήθως μετ’ εμποδίων, αφού δεν υπήρχαν τα κονδύλια για την πληρωμή του απαραίτητου αριθμού συμβασιούχων που διδάσκουν στα ΙΕΚ. Μετά τη δημιουργία των διετών προγραμμάτων από τα ΑΕΙ, θα κλείσουν τα δημόσια ΙΕΚ; Και με ποια κριτήρια, νυν τμήματα ΤΕΙ θα υποβαθμισθούν σε διετή προγράμματα; Ενδεικτικές είναι οι διαμαρτυρίες του Τμήματος Εργοθεραπείας του ΤΕΙ Αθηνών. «Διερωτώμεθα, πώς αποφασίζετε να κλείσετε ένα τμήμα, μοναδικό στην Ελλάδα, που έρχεται δεύτερο στην προτίμηση των αποφοίτων λυκείου, χωρίς ανεργία των επαγγελματιών, χωρίς να έχετε ακούσει προηγουμένως την άποψη του συλλόγου που εκπροσωπεί τον κλάδο; Γνωρίζετε από τις επιστολές που έχετε λάβει ότι σύσσωμος ο κόσμος των Εργοθεραπευτών έχει αντιδράσει σε αυτή σας τη σκέψη. Η Παγκόσμια Ομοσπονδία Εργοθεραπευτών (WFOT), το Συμβούλιο Εργοθεραπευτών των Ευρωπαϊκών Χωρών (COTEC), το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Εργοθεραπείας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΝΟΤΗΕ) επίσης έχουν στείλει επιστολές. Η Ελλάδα θα πρωτοτυπήσει και σε αυτόν τον τομέα;» ρωτάει σε επιστολή του προς το υπουργείο ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργοθεραπευτών.
Eπί τάπητος το πλαίσιο απολύσεων
Το πλαίσιο απολύσεων στην ιδιωτική εκπαίδευση, το οποίο θεσπίστηκε με τον νόμο 4472/2017, θα αξιολογηθεί έως τον Μάρτιο του 2018. Εάν προκύψει ότι υπάρχουν στρεβλώσεις κατά την εφαρμογή στην πράξη της σχετικής ρύθμισης, θα γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις που θα ισχύσουν από το σχολικό έτος 2018-2019. Αυτό περιλαμβάνεται στο κείμενο συμφωνίας που υπέγραψε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου με τους θεσμούς. Στελέχη του υπουργείου ανέφεραν στην «Κ» ότι θα γίνει προσπάθεια επιστροφής στο καθεστώς των απολύσεων που ψηφίστηκε επί υπουργίας Νίκου Φίλη. Την ίδια στιγμή, από την τελευταία αξιολόγηση προκύπτει ότι το υπουργείο πρέπει να εξασφαλίσει μία αξιοκρατική διαδικασία για την επιλογή των διευθυντών των σχολείων, στην οποία θα εμπλακεί και το ΑΣΕΠ. Επίσης, πρέπει να τεθούν τα κριτήρια και το χρονοδιάγραμμα για τη συγχώνευση των σχολικών μονάδων από το σχολικό έτος 2018-2019. Παράλληλα, θα πρέπει να συμφωνηθεί το ύψος των κονδυλίων που θα εξοικονομηθούν από την οργάνωση της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.