Η πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών του 2017 και κυρίως του 2018 θα κρίνουν το μέλλον των οικογενειακών επιδομάτων και της αναδιάρθρωσης των προνοιακών παροχών γενικότερα, ενώ στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η οικονομική πορεία του ΕΦΚΑ.
Η συζήτηση για τους προϋπολογισμούς των ετών 2017 και 2018 έχει προγραμματιστεί για σήμερα και όσον αφορά το υπουργείο Εργασίας περιλαμβάνει τα δύο «αγκάθια» που ενδέχεται να δυσκολέψουν την διαπραγμάτευση.
Τα πάντα θα κριθούν από το υπερπλεόνασμα που θα αποδεχθούν οι εκπρόσωποι των δανειστών, με τις πληροφορίες από την ελληνική πλευρά να θέλουν, ειδικά για τον ΕΦΚΑ, το 2017, το θέμα να έχει κλείσει. Δεν φαίνεται να ισχύει βέβαια το ίδιο για το 2018, με τους εκπροσώπους των δανειστών να μην έχουν καταλήξει ποιο μέρος του πλεονάσματος θα έχει αντίκρισμα και το επόμενο έτος δηλαδή, εάν προκύπτει από μέτρα μόνιμου χαρακτήρα ή εάν το αποτέλεσμα είναι συγκυριακό.
Αλλά και στην πρόνοια, το πρόγραμμα εξοικονόμησης δαπανών (spending review) και συγκεκριμένα εάν η περικοπή περίπου 300-340 εκατ. ευρώ από τα υπουργεία εξασφαλίζεται ή εάν παραμένει στα “χαρτιά” αναμένεται να κρίνουν το μέλλον των οικογενειακών επιδομάτων, κυρίως για τις οικογένειες με περισσότερα από δύο παιδιά. Από τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν και θα καταγραφούν στον προϋπολογισμό του 2018, θα εξαρτηθεί το εύρος των παρεμβάσεων και η τύχη των οικογενειακών επιδομάτων. Οι εκπρόσωποι των δανειστών, στηριζόμενοι στην έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας ζητούν αυστηρότερα εισοδηματικά κριτήρια και αναδιάρθρωση των παροχών, υπέρ του πρώτου και του δεύτερου παιδιού.
Οι οφειλές
Στον αντίποδα, το υπουργείο Εργασίας φαίνεται πως “κλείδωσε” την υπουργική απόφαση για τη ρύθμιση οφειλών προς τον ΕΦΚΑ, σε περιπτώσεις ασφαλισμένων που αποκλείονται από τον εξωδικαστικό μηχανισμό, και μάλιστα με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να ενταχθεί σε αυτή η συντριπτική πλειοψηφία των οφειλετών.
Σύμφωνα με πλειοψηφία στην υπό έγκριση υπουργική απόφαση θα προβλέπεται ότι το χρέος του οφειλέτη, εφόσον προηγηθεί κούρεμα έως και 85% των προσαυξήσεων δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 8πλάσιο του εισοδήματός του. Όσον αφορά την συνολική περιουσία του οφειλέτη, αυτή δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 25πλάσιο του χρέους του.
Για όσους ενταχθούν, η ρύθμιση θα προβλέπει κούρεμα προσαυξήσεων έως και 85%, ενώ το ύψος και το πλήθος των δόσεων – έως και 120 με κατώτατη δόση τα 50 ευρώ – θα προκύπτει από μια εξίσωση με δυο βασικούς συντελεστές: το μηνιαίο εισόδημα του οφειλέτη και το χρέος του.
“Κλειδωμένη” θεωρείται και η συμφωνία για το κατώτατο όριο στις συντάξεις χηρείας στα 384 ευρώ αν ο θανών είχε 20 και πλέον έτη ασφάλισης. Για όσους είχαν 15-20 έτη το αντίστοιχο πλαφόν θα είναι στα 360 ευρώ.
Συμφωνία υπήρξε και για το θέμα των απεργιών, με την ηγεσία του υπουργείου να υποχρεούται να καταθέσει άμεσα προς ψήφιση διάταξη που θα προβλέπει ότι για την απαρτία και τη λήψη απόφασης απεργίας στις συνελεύσεις των πρωτοβάθμιων σωματείων θα απαιτείται η συμμετοχή του 1/2 (από το 1/3 που ισχύει) των οικονομικά τακτοποιημένων μελών.