Νέα τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα σε σχολεία της Αυστραλίας να παρακολουθούν τη δραστηριότητα των κινητών των μαθητών τους και να απενεργοποιούν την κάμερα της συσκευής τους. Σε μια προσπάθεια προστασίας των μαθητών από την πορνογραφία και άλλους κινδύνους, σχολεία στρέφονται σε αυτή τη νέα τεχνολογία που καταγράφει τη δραστηριότητα των μαθητών και ενημερώνει δασκάλους, γονείς και κοινωνικές υπηρεσίες όταν κάποιος έρχεται σε επαφή με ύποπτο υλικό.
Ωστόσο, μαθητές και ειδικοί σε ζητήματα ατομικών δικαιωμάτων ανησυχούν καθώς πιστεύουν ότι η πρωτοβουλία αυτή κλονίζει τις σχέσεις εμπιστοσύνης και υποβάλει τους μαθητές σε μια αναίτια παρακολούθηση. Το σύστημα αναπτύχθηκε από την αυστραλιανή εταιρεία Family Zone και εφαρμόζεται σε 40 σχολεία. Μπορεί να μπλοκάρει την πρόσβαση σε συγκεκριμένα site αλλά και να σταματήσει λειτουργίες του τηλεφώνου που προκαλούν διάσπαση της προσοχής.
«Τα σχολεία έχουν χρέος να κρατούν το μαθητή μακριά από κινδύνους. Όταν ο μαθητής βρίσκεται σε κίνδυνο και αυτό έχει γίνει με την ακούσια συγκατάθεση του σχολείου, καταλαβαίνετε πόσο πολύπλοκα μπορούν να γίνουν τα νομικά ζητήματα», ανέφερε. Η εφαρμογή της τεχνολογίας γίνεται με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων, μπορεί δε να επεκταθεί και στο χώρο του σπιτιού αν το επιθυμούν. Οι μαθητές κατεβάζουν στο κινητό τους μια εφαρμογή που κάνει αδύνατη την προσπέλαση των φίλτρων του σχολείου, οι δε γονείς μπορούν να δουν σελίδες που επισκέπτονται τα παιδιά τους και ανταλλαγές μηνυμάτων. Έχουν τη δυνατότητα να απενεργοποιήσουν την κάμερα του κινητού του παιδιού τους αλλά και να ορίσουν «ώρες ύπνου» κατά τις οποίες είναι αδύνατη η πρόσβαση στο ίντερνετ. «Αν το σχολείο έχει μια γιορτή στο κολυμβητήριο, δεν είναι απαραίτητο τα παιδιά να φωτογραφίζουν και να ανεβάζουν τις φωτογραφίες στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης», λέει ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Family Zone, κ. Smythe.
Το κολλέγιο Marist του Bendigo αποφάσισε να χρησιμοποιήσει την συγκεκριμένη τεχνολογία μετά από αιτήματα γονιών για περισσότερο έλεγχο. Ο υπεύθυνος για ζητήματα τεχνολογίας του σχολείου, Tony Hoye, δήλωσε ότι γονείς και καθηγητές θα συναντηθούν σύντομα για να συναποφασίσουν ποιες λέξεις κλειδιά στην αναζήτηση (όπως για παράδειγμα: αυτοκτονία, ανορεξία, γνωριμίες με ενήλικες) θα πρέπει να λειτουργούν ως σήμα κινδύνου για το προσωπικό του σχολείου και τις οικογένειες των μαθητών. «Πάντα η παροχή μιας συσκευής σε ένα παιδί συνοδεύεται από άγχος. Ποτέ δεν ξέρουμε τι ακριβώς συμβαίνει και αν το παιδί βρίσκεται σε κίνδυνο. Ίσως έτσι οι γονείς να έχουν λίγο περισσότερο έλεγχο και γνώση. Αυτή η παρακολούθηση σκοπό έχει να ξεκινά μια συζήτηση ανάμεσα στο γονιό και το παιδί για το θέμα που το απασχολεί, όχι να χρησιμοποιηθεί ως αιτία τιμωρίας».
Ωστόσο, ο πρόεδρος του Μαθητικού Συμβουλίου Βικτώριας, Spencer Davis, μαθητής ο ίδιος στην εντεκάτη τάξη του Footscray City Colleg, ανέφερε ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία υποτιμά τους μαθητές καθώς γίνεται χωρίς τη συγκατάθεσή τους. «Υπάρχει μία Οργουελική αίσθηση στο ζήτημα», αναφέρει. «Πρόκειται για μια άδικη εισβολή. Δεν έχω αντίρρηση το σχολείο να καταγράφει τη δραστηριότητα των μαθητών στο δικό του δίκτυο. Αλλά ο βαθύτερος έλεγχος στις προσωπικές συσκευές είναι ανησυχητικός».
Στο ίδιο επίπεδο κινούνται και οι αντιδράσεις του προέδρου του Αυστραλιανού Ιδρύματος για την προστασία της ιδιωτικής ζωής David Vaile που χαρακτήρισε την τεχνολογία εισβολή.
Ο Andrew Hope του Πανεπιστημίου Αδελαϊδας, υποστηρίζει ότι υπάρχει άνοδος τέτοιων παρεμβατικών μεθόδων στα σχολεία. Ηλεκτρονικές κάρτες και βιομετρικά στοιχεία που ανιχνεύουν και καταγράφουν την άφιξη των μαθητών στο σχολείο, κάμερες και παρακολούθηση της δραστηριότητας στο διαδίκτυο είναι μέσα στις συνηθισμένες πρακτικές.