Αλλαγή φιλοσοφίας στην επιλογή των θεμάτων των σε κρίσιμα μαθήματα διακρίνουν φέτος έμπειροι εκπαιδευτικοί. Και αυτό διότι ετέθησαν , για την των οποίων οι υποψήφιοι έπρεπε να έχουν ισχυρό υπόβαθρο στα υπό εξέταση μαθήματα με μελέτη της σχολικής ύλης από τις προηγούμενες τάξεις και όχι με εντατική προετοιμασία μόνο στην Γ΄ Λυκείου.

Απόστολος Λακασάς

 

Η πρώτη γενική εκτίμηση με κριτήριο τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων είναι ότι διαμορφώνεται πτωτική τάση των , παρότι σε κάποιες σχολές –και δη περιζήτητες– αποφασίσθηκε από το υπουργείο Παιδείας μείωση των θέσεων εισαγωγής. Ενδεικτικά, δεν αποκλείεται η Ιατρική Αθήνας να «χάσει» τα 19.000 μόρια, αφού πέρυσι είχε βρεθεί στα 19.063, με άνοδο κατά 139 μόρια.

Η βαθμολόγηση των γραπτών, βέβαια, δεν έχει προχωρήσει ώστε να εξαχθούν, σύμφωνα με πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα με βάση ένα αξιόπιστο δείγμα γραπτών, συμπεράσματα για τις επιδόσεις των υποψηφίων. Πάντως, από τις αναφορές των εκπαιδευτικών, η κύρια τάση των είναι πτωτική. Χαρακτηριστικά, όπως ανέφεραν στην «Κ» οι εκπαιδευτικοί του φροντιστηρίου «Μεθοδικό», στη Βιολογία και τη Χημεία Προσανατολισμού ετέθησαν δυσκολότερα θέματα από πέρυσι, με αποτέλεσμα στα δύο μαθήματα υψηλής βαρύτητας να αναμένονται χαμηλότερες επιδόσεις, οι οποίες θα απορροφήσουν την ανοδική τάση λόγω της μείωσης των θέσεων στις Ιατρικές Σχολές.

Οι υποψήφιοι που θα διεκδικήσουν θέση στις σχολές ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών –π.χ. στις περιζήτητες Νομικές– επίσης είχαν να αντιμετωπίσουν ελαφρώς δυσκολότερα θέματα σε σχέση με πέρυσι (κυρίως στην Ιστορία Προσανατολισμού), με αποτέλεσμα να αναμένονται ελαφρώς πτωτικές τάσεις στις .

Κρίσιμο, ωστόσο, μάθημα για την εξαγωγή ευρύτερων συμπερασμάτων αναδεικνύονται τα Μαθηματικά Προσανατολισμού. Οπως ανέφερε στην «Κ» ο εκπαιδευτικός-αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης, «στα Μαθηματικά τα θέματα ήταν μεγάλης έκτασης και υπήρξε αλλαγή της φιλοσοφίας των ζητουμένων. Οι υποψήφιοι έπρεπε, σε μεγάλο βαθμό, να χρησιμοποιήσουν γνώσεις και από τις προηγούμενες τάξεις για να ανταποκριθούν με επιτυχία στα θέματα, κάτι που δεν συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια. Επίσης, τα θέματα στηρίχθηκαν περισσότερο στο περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια». «Τα μεγάλης έκτασης θέματα επιτρέπουν μόνο στους πολύ καλά προετοιμασμένους υποψηφίους να καταφέρουν να τα γράψουν όλα. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται ο αριθμός των αριστούχων, αφού ελάχιστοι προλαβαίνουν να τα γράψουν όλα, χωρίς να καταγραφούν πολύ μεγάλα ποσοστά υποψηφίων με βαθμολογία κάτω από τη βάση», συμπληρώνει ο κ. Στρατηγάκης. Ενδεικτικά, πέρυσι το 77,89% των υποψηφίων Οικονομίας και Πληροφορικής έγραψε κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά.

Στη , σε αντίθεση με την περυσινή επιλογή των εξαιρετικά εύκολων θεμάτων, που δημιούργησε μεγάλο κύμα «αριστούχων». Φέτος, τα θέματα ήταν απολύτως διαβαθμισμένης δυσκολίας. Αυτό σημαίνει ότι αναμένεται ομαλή κατανομή των υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα, που είναι και το ζητούμενο.

Τα αναμένεται να εκδοθούν περί τα τέλη Ιουνίου. Στο μεταξύ, οι υποψήφιοι θα πρέπει να… υπερπηδήσουν ένα ακόμη εμπόδιο: τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου. Η προθεσμία θα ολοκληρωθεί μετά την ανακοίνωση των βαθμών, ωστόσο οι υποψήφιοι μπορούν έως τότε να πειραματιστούν για τον καλύτερο δυνατό συνδυασμό .