Σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα, η πλειονότητα των εκπαιδευτικών (76%) αποδέχεται την εφαρμογή προγράματος αξιολόγησης, όμως λιγότεροι από τους μισούς (46%) θα αποδέχονταν τη σύνδεσή της με προαγωγές και μισθούς. Μάλιστα, στην αξιολόγηση πιστεύει περισσότερο η Τριτοβάθμια (80%) και η ιδιωτική εκπαίδευση (με επίσης 80% θετική αναφορά).
Η έκφραση της βούλησης των εκπαιδευτικών εκτιμάται πως διευκολύνει τον προγραμματισμό του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, ο οποίος, κατόπιν επιμονής και των θεσμών, έχει προαναγγείλει την έναρξη μιας αξιολόγησης λάιτ και χθες ανακοίνωσε την οριστική έναρξη της αυτοαξιολόγησης σχολείων, δομών και εκπαιδευτικών από το ερχόμενο έτος, καθώς και τη θέσπιση εθνικού προγράμματος επιμόρφωσης, παράλληλα με τις αλλαγές στο λύκειο και στο εξεταστικό:
«Η όποια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αν δεν συνδυαστεί με ένα εθνικό σύστημα επιμόρφωσης, δεν έχει νόημα. Η επιμόρφωση δεν θα πρέπει να είναι προσχηματική. Θέλουμε ένα σύστημα επιμόρφωσης σε εκπαιδευτικούς που το αποζητούν κι έχουν τόσο υποχρεώσεις όσο και δικαιώματα» είπε και προανήγγειλε αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των σχολικών στελεχών, αλλά και «αυτοαξιολόγηση της πολιτείας που ποτέ δεν έχει γίνει» από το επόμενο έτος.
Αδικο το εξεταστικό σύστημα
Εκτός από το ζήτημα της αξιολόγησης, η πανελλαδική έρευνα που δημοσίευσαν ΤΑΝΕΑ σε δείγμα περίπου 1.000 εκπαιδευτικών δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων, που διεξήχθη μεταξύ 8 Μαρτίου και 2 Μαΐου από την εταιρεία Global Link και παρουσιάζεται σήμερα στην τελετή απονομής των Education Business Awards 2017 της εταιρείας RDC Informatics στον πολυχώρο Αθηναΐς, περιέχει και άλλα σημαντικά, αν και κυρίως απογοητευτικά, ευρήματα. Οι έλληνες εκπαιδευτικοί κρίνουν αντικειμενικό αλλά άδικο το εξεταστικό σύστημα, δηλώνουν απογοήτευση για το μέλλον, δεν έχουν καμιά εμπιστοσύνη στο κράτος, κρίνουν εντελώς ανεπαρκείς τις σχολικές υποδομές και είναι δυσαρεστημένοι με τον τρόπο λειτουργίας της δημοκρατίας στη χώρα.
Συγκεκριμένα:
– Οι εκπαιδευτικοί κρίνουν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις ως αντικειμενικές σε ένα ποσοστό 64% του δείγματος (ένα 36% θεωρεί ότι δεν είναι ούτε αντικειμενικές), αλλά όχι δίκαιες. Ενα μεγάλο ποσοστό που φτάνει το 60% των εκπαιδευτικών της χώρας απαντά ότι οι εξετάσεις αυτές δεν είναι δίκαιες (ένα 40% εδώ στον αντίποδα των παραπάνω τις κρίνει δίκαιες).
– Η μεγάλη πλειοψηφία των εκπαιδευτικών πιστεύει ότι το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια πρέπει να αλλάξει (82%). Οι απόψεις τους μοιράζονται μεταξύ επιλογής από τα ίδια τα πανεπιστήμια (54%) και συνεργασίας κράτους και πανεπιστημίων (41%).
– Τα κύρια προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης σήμερα κατά τους εκπαιδευτικούς είναι: σοβαρά προβλήματα υποδομών (92%), ελλιπής οργάνωση τάξεων (80%), χάσιμο διδακτικών ωρών (78%). Εδώ επισημαίνεται και η ανάγκη μείωσης της διδακτέας και εξεταστέας ύλης στα σχολεία, καθώς πολλά κεφάλαιά της δεν διδάσκονται ποτέ στα παιδιά.
– Τα προγράμματα καινοτομίας και αριστείας στα σχολεία κατά ένα 73% του δείγματος έχουν αποτέλεσμα και είναι απαραίτητα, αν και ένα 34% δηλώνει ότι τα συμπεράσματα τους δεν αξιοποιούνται ποτέ!
– Η κύρια αξία της μόρφωσης είναι η δημιουργία ώριμων και υπεύθυνων πολιτών για ποσοστό 51% του δείγματος.
– Τα σημαντικότερα αγαθά για την κοινωνία είναι: παιδεία (85%), δημοκρατία (71%), ειρήνη (68%).
– Τα κυριότερα προβλήματα των νέων σήμερα κατά τους εκπαιδευτικούς είναι: ανεργία (41%), έλλειψη στόχων (23%), παιδεία (11%).
– Οι κυβερνήσεις ασχολούνται λίγο (66%) ή καθόλου (32%) με τα προβλήματα των νέων και της εκπαίδευσης.
– Εκφράζουν παντελή έλλειψη εμπιστοσύνης στο κράτος (87%) και σε μικρότερο βαθμό στη δικαιοσύνη (53%). Η μεγάλη πλειοψηφία του δείγματος και κυρίως όσοι υπηρετούν σε διοικητικές θέσεις στον χώρο της εκπαίδευσης (88%) ή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (88%) θεωρούν ότι η Ελλάδα πάει σε λάθος κατεύθυνση (78%).
– Καταγράφεται μεγάλη δυσαρέσκεια (78%) σχετικά με τη λειτουργία της δημοκρατίας στην Ελλάδα.
– Εμφανίζεται απαισιοδοξία για την έξοδο από την κρίση (76%). Κρίνεται ότι για την οικονομική ανάπτυξη απαιτούνται κυρίως η επιστροφή της χώρας στην παραγωγή, η αύξηση των κοιτίδων καινοτομίας και έρευνας και συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
– Ωστόσο, παρά την απαισιοδοξία και δυσαρέσκεια, η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών της χώρας θέλει να παραμείνει και να εργαστεί στην Ελλάδα (77%).